Antti Pennanen yllättyi Jesse Puljujärven mitalin kohtalosta – Esitti kovan vaatimuksen
Jääkiekon miesten MM-kulta on saanut perinteiden mukaisesti kansan liikkeelle ympäri maata. Tuoreet maailmanmestarit ovat saaneet kiertää kunnissa MM-pokaalin kanssa.
Tiistaina kultakiertueella vuorossa oli Hämeenlinna, jossa juhlittuina sankareina olivat päävalmentaja Antti Pennanen, apuvalmentaja Mikko Manner, hyökkääjä Sami Päivärinta ja hieroja Juha Sulin.
Hyvin sateinen sää ei paikallisia haitannut, sillä sankareita kaupungin torille saapui juhlimaan noin 500 ihmistä. Juhlijoiden tarkka määrä ei ole tiedossa, mutta olosuhteisiin ja ajankohtaan nähden positiivinen kattaus lämmitti juhlakalujen mieltä.
Hämeenlinnassa Suomen mestaruutta HPK:n peräsimessä keväällä 2019 juhlinut Pennanen palasi tutulle juhlapaikalle maailmanmestarina, ja päävalmentaja antoikin runsaasti kunniaa paikallisille.
– On makeaa, että täällä Hämeenlinnassa on aika paljon yleisöä, vaikka keli ei ole ihan kohdillaan, Pennanen totesi iloisena Iltalehdelle.
– Tässä huomaa, että jääkiekko yhdistää meitä. Uskon, että se tekee hyvää tähän nykyaikaan.
Pennanen kertoi tilaisuuden juonnetussa haastattelussa olevansa onnellisessa asemassa sen suhteen, että Hämeenlinnalla on ollut suuri osuus juuri hänen jääkiekkouraansa.
Hän kulki HPK:n junioripolkua aina SM-liigaan asti, jossa pelasi viisi ottelua Kerhon paidassa. Myös Pennasen valmennusura käynnistyi Rinkelinmäeltä, jossa hän aloitti HPK:n U18-joukkueen päävalmentajana kaudella 2007–08.
Finlandia ja Hornetit
Vaikka Pennanen jätti töiden osalta Hämeenlinnan taakseen keväällä 2020, muistaa kaupunki hänet edelleen lämpimästi. Mestarivalmentaja sai yleis�öltä vähintäänkin yhtä railakkaat suosionosoitukset kuin nykyinen HPK-luotsi Manner tai ykköshyökkääjä Päivärinta.
Vaikka Pennasta ei ole tunnettu edeltäjänsä Jukka Jalosen tai apuvalmentajansa Mannerin kaltaisena juhlijana, hänkin on saanut ottaa ilon irti turnauskuormituksen ja -stressin pudottua hartioilta.
– On kyllä ollut monenlaisia tunteita ja oloja, mutta pelkästään hyviä oloja, Pennanen kertoi hymyillen.
– Myös onnellisuutta, kiitollisuutta ja sopivasti myös maadoittumista luonnossa.
Rennosti torijuhlassa esiintynyt luotsi listasi reilun viikon kestäneen juhlahumun kohokohdaksi mestaruutta seuranneen päivän, jolloin joukkue palasi Suomeen.
Erityismaininnan hän antoi Helsingin olympiastadionin edustalla Mäntymäen kentän kansanjuhlassa kuullulle Paula Vesalan tulkinnalle Finlandiasta sekä Leijonien paluulennon Hornet-saattueelle.
Puljun mitali takaisin!
Kultajuhlien jälkihuumassa yksi suurimmista puheenaiheista on ollut Jesse Puljujärven kultamitalin kohtalo. Pennanen yllättyi kuullessaan Iltalehden toimittajalta, että tähtilaiturin mitali on kadonnut juhlien aikana.
Pennanen on aiemmin kertonut, että ei seuraa kotimaista urheilumediaa lainkaan.
– Toivottavasti Jesse löytää mitalinsa, Leijonat-luotsi vakavoituu pienen hennon alkuvirnistyksen jälkeen.
– Tai se mitali palautetaan Jesselle. Sitä minä toivon. Jos joku sen näkee tai löytää, niin tuokaa takaisin, päävalmentaja latasi.
Valokeilaa myös Pennaselle
Tilaisuuden alussa sateessa kärsivällisesti odottanut ja väliaikamusiikkia kuunnellut yleisö sai aihetta juhlaan Pennasenkin puheenvuoron jälkeen, kun nykyinen HPK-käskijä Manner astui mikrofonin eteen.
Vaikka Pennanen on käyttänyt jokaisen mahdollisen saumansa valokeilan muiden suuntaan kääntämiseen, Mannerilta irtosi vuolasta kiitosta pääluotsilleen.
– Ei se sattumaa ole, että me löysimme flow-tilan joukkueena. Antti sai ympärillä olevistaan ihmisistä kaiken irti, ja siitä kuuluu hänelle iso hatunnosto ja kiitos, Manner ylisti.
Pennasen kehujen ohella Manner jakoi kunniaa koko joukkueen johtoryhmälle. Myös toinen apuvalmentaja Jussi Tapola sai kiitoksensa, sillä Manner löysi Tapolasta lenkkikaverin turnauksen aikana.
Tapola oli valottanut asiaa muun muassa Viaplayn insertissä MM-kisojen aikana.
– Varmaankin minulla on niin kärsimätön luonne, etten jaksa istua siellä jäähallilla koko aikaa. Muuten tulee juotua pelkkää kahvia. Jussista sain hyvän lenkkikaverin.
Olen suomalainen
Manner viihdytti kansaa Mäntymäen kentän kansanjuhlassa ottamalla itselleen jo tutuksi käyneen vetonaulan roolin haltuunsa. Valmentaja kajautti lähes itsekseen kansan edessä ikivihreän klassikon Olen suomalainen, joka sai raikuvat suosionosoitukset paikalla olleilta juhlijoilta.
Laulusankari kertasi tilannetta tiistaina varsin huvittuneena.
– Joukkue huusi siinä, etteivät he osaa kaikkia sanoja säkeistöistä. He huusivat, että ”Mamba”, tee jotain!
– Siinä piti sitten tsempata. Onneksi ei mennyt ihan vihkoon, Manner nauroi.
Hän kuitenkin torppasi väitteen siitä, että Kari Tapion klassikko olisi hänen karaokebravuurinsa. Manner kertoi torijuhlassa, että todellinen bravuuri on hänen oman poikabändinsä kappale, joka jäi juhlijoille mysteeriksi.
Kultajuhlan päätteeksi mestarinelikko siirtyi torille kuvattavaksi. Kansa saapui sankoin joukoin ottamaan valokuvia omiensa kanssa, mutta Pennanen ja hänen mukanaan kulkenut MM-pokaali veivät suosiokilpailussa ylivoimaisen voiton.