Eliitti on kahminut halpoja asuntoja upeilta paikoilta Helsingistä – Puoluesihteeri äimistyi
Keskustan puoluesihteeri Antti Siika-aho toivoo Helsingiltä uusia pelisääntöjä Hitas-järjestelmään. Hitas-asunnot ovat kaupungin tarjoamia hintasäädeltyjä asuntoja.
– Hitas-hyväksikäyttö on pantava aisoihin. Tuoreet paljastukset kohtuuhintaisen asumisen räikeästä hyväksikäytöstä karmaisevat, Siika-aho kirjoittaa Facebookissa.
– Helsinkiä johtavan kokoomuksen on vihdoin puututtava epäterveeseen asuntorulettiin. Vastuu on viime kädessä pormestarilla. Ongelmat ovat tiedossa, mutta mitään ei tapahdu.
Iltalehti paljasti vastikään, että Hitas-asuntojen omistajien joukossa on suurituloisia toimitusjohtajia, pääomasijoittajia, kansanedustajia ja ex-ministereitä. Osa omistaa jopa useamman Hitas-asunnon.
– Helsinkiläiset tulotasosta riippumatta siis maksavat hyvätuloisille johtajatason vaikuttajille tulonsiirtona kohtuuhintaisen asumisen. Järjestely on tyypillinen kolmannen maailman maissa, Siika-aho sanoo.
Siika-ahon mukaan Hitas-järjestelmän pelisäännöt ja valvonta on saatava kuntoon. Hän penää toimia ympäristö- ja ilmastoministeri Sari Multalalta (kok).
Hitas-järjestelmän tarkoituksena on tarjota kohtuuhintaisia omistusasuntoja ja myös valvoa hintatasoa.
Hitas-järjestelmä on aiheuttanut runsaasti kritiikkiä siitä, kohdentuvatko asunnot kohtuuhintaista asumista tarvitseville henkilöille. Helsingin kaupunginhallitus päätti lakkauttaa järjestelmän vuonna 2023. Viimeiset Hitas-kohteet vapautuvat sääntelystä vuoden 2060 aikoihin.