Kulttuuri

Etta kävi ensimmäistä kertaa juurillaan Utsjoella: ”Tuntui, että löysin mun tyypit”

Etta kävi ensimmäistä kertaa juurillaan Utsjoella: ”Tuntui, että löysin mun tyypit”

Rap-artisti Etan sukujuuret ovat Utsjoella. Siksi matka Utsjoen lumo -festivaalille oli täynnä tunnetta.

Jutun lukee koneääni.Lue lisää.

Juttu tiivistettynä

Rap-artisti Etta, Emmalotta Kanth lumosi yleisön Utsjoen lumo -festivaalin lavalla juhannuslauantaina. Tämä ei ollut mikä tahansa keikka, sillä artisti oli ensimmäistä kertaa omilla juurillaan. Siksi mukana olivat myös Kanthin äiti ja veljet.

– Tämä on koko perheelle iso juttu, että sain kutsun tänne teidän juhliin, Kanth sanoi lavalla ja herkistyi.

Kanthin isoisoäiti Kaarin Högman oli kotoisin Utsjoelta. Sallassa varttuneelta isoisältään Kanth on kuullut tarinoita Utsjoesta lapsuudestaan lähtien.

Tämä on ollut todella merkityksellinen matka, Kanth kertoo.

– Paikka, missä en ole ikinä ollut, miten se voikaan tuntua niin kodilta, kaikki ihmiset ja se yhteisöllisyys, mikä täällä on ollut. Sydän on täynnä.

”Maailman paras keikka ikinä”

Noin kolmensadan asukkaan kirkonkylässä oli juhannusviikonloppuna suuren festivaalin tuntua. Kaksipäiväiseen tapahtumaan myytiin lähes 900 lippua.

Viimeisenä esiintyjänä Etta laittoi bileet pystyyn: yleisö tanssi ja lauloi mukana – ja osasi kappaleiden sanat ulkoa. Se lämmittää artistin mieltä, että hänen tarinansa ovat kulkeutuneet näin pohjoiseen asti.

– Ainahan sitä sanoo, että tämä oli maailman paras keikka ikinä, mutta nyt oikeasti tarkoitan sitä.

Etta kertoo, miten hänet otettiin Utsjoella vastaan:

”Aina sanon, että mä oon Utsjoelta”

Emmalotta Kanth, 28, on tehnyt uraa rap-artistina pian kymmenen vuotta artistinimellä Etta. Hänen on arvioitu olevan Suomen menestynein naisräppäri.

Tänä keväänä ura sai uutta nostetta Uuden musiikin kilpailusta, johon Etta osallistui kappaleella Million Dollar Smile. Kappaleen julkaisun yhteydessä Etta kertoi saamelaisten juurten olevan hänelle voiman lähde.

Se on ollut perheelle ja suvulle suuri ylpeyden aihe, vaikkei se ole kantautunut perheen arkeen.

– Se näkyy meidän perheen estetiikassa ja ulkonäössä. Aina kun tapaan uusia ihmisiä, niin ihmiset aina olettaa, että olen jostain, kun on tummemmat piirteet. Sitten kun kysytään, että mistä olet kotoisin, niin aina sanon, että mä oon Utsjoelta.

UMK:n myötä Etta on tavoittanut laajemman yleisön, ja kesä on täynnä keikkoja.

– Tällä hetkellä elän sitä pikku-Etan unelmaa, mutta se on kovan työn tulosta, että mä oon tässä.

Emmalotta Kanth on viisilapsisen perheen kuopus. Musiikki on ollut perheessä aina läsnä, ja isoveljet ovat tukeneet pikkusiskon taiteellisia unelmia.

– Perhe on kaikki kaikessa.

”Tuntui, että olisin hengannut ystävien kanssa”

Saamen kieltä Kanth ei osaa, mutta kylän pojat kyllä lupasivat opettaa vähän.

Matkan aikana syntyi ajatus myös uudesta biisistä. Siihen liittyy Ylen arkistosta löytynyt saamenkielinen laulu, jonka Kanthin isoisän serkku on tehnyt 12-vuotiaana.

– Mulla tuli siitä idea, että haluan ehkä sämplätä tätä. Mun on pakko tehdä siitä joku hieno kappale vielä.

Koko perhe on kokenut, että utsjokelaiset ovat ottaneet heidät vastaan kuin omansa. Paikalliset ovat ottaneet selvää Etan juurista ja tienneet kertoa asioita ja tarinoita tämän suvusta. Kokemus herätti halun oppia kulttuurista lisää.

Matkalta löytyi uusia ystäviä, ja Etta sanookin, että seuraavan kerran hänellä on Utsjoella jo kavereita odottamassa.

Juhannuslauantain keikan jälkeen moni tuli ottamaan kuvia ja puhumaan artistin kanssa. Etta kertoo, että hänet täytti lämmin, rakkaudentäyteinen tunne, ja pian he jo kokoontuivat yhdessä jatkamaan iltaa.

– Tuntui, että olisin hengannut ystävien kanssa. Tuntui, että mä löysin mun tyypit. Jotenkin puhuttiin samaa kieltä, sydämen kieltä.

Kuuntele Etan isoisän serkun Johan Högmanin tekemä ja laulama laulu:

Korjaus 26.6.2026 kello 8.18: korjattu Kanthin etunimi.

Tekijät

Olet saattanut jäädä paitsi