Pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitus kokoontui tiistaiaamuna jo kello kahdeksalta puimaan sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydmanin (ps) päätöstä uusista sote-järjestöjen avustuskriteereistä.
Orpon on määrä kommentoida tilannetta medialle tiistaina eduskunnassa sen jälkeen, kun kello 10 alkanut täysistunto on ohi.
Iltalehti näyttää Orpon tiedotustilaisuuden suorana tässä artikkelissa. Tekstiseurantaa päivittää Iltalehden politiikan toimittaja Hanna Gråsten-Lahtinen:
Liveseuranta
Kokouksessa päätettiin IL:n tietojen mukaan, että kansliapäälliköistä koostuva työryhmä tekee ehdotukset avustuskriteerien muuttamiseksi, ja kestävän hyvinvointiyhteiskunnan ministerityöryhmä nämä käsittelee.
Järjestöavustusten jakamista säätelee asetus. Valtioneuvoston istunnossa on tarkoitus muuttaa kyseistä asetusta.
Tätä kautta muutettaisiin siis Rydmanin jo ilmoittamia uusia avustuskriteerejä. Perussuomalaiset vastusti tätä toimintamallia tiistain kokouksessa, mutta heidän kantansa hävisi, eli muut hallituspuolueet kannattivat sitä, että kriteerejä käsitellään vielä yhdessä ja asetusta muutetaan.
Kokoomuksessa ja RKP:ssä heräsi kritiikkiä Rydmanin omaehtoisesta toiminnasta, ja esimerkiksi Orpo kertoi vielä maanantaina, että Rydmanin esittämistä Stea-avustusten kriteereistä ei ole hallituksessa sopua. Orpon mukaan Rydman ei voinut edistää asiaa ilman hallituksen hyväksyntää.
Rydman puolestaan on sanonut, että avustuskriteerit eivät ole hallituksessa yhdessä linjattava asia, ja hänen ilmoittamansa kriteerit ovat voimassa.