Huhut Ott Tänakista kiihtyvät – Juha Kankkuselta mehukas paljastus
Toyotan apulaistallipäällikkönä toimiva Juha Kankkunen kertoo Kreikan MM-rallissa, että Toyotalla on paljon suunnitelmia ensi vuotta varten.
Tuolloin rallin MM-sarjassa siirrytään uuteen aikakauteen uusien autojen myötä ja Toyota on tällä hetkellä nykyisistä tiimeistä ainoa, joka on rakentamassa uusien sääntöjen mukaista kilpuria.
Ott Tänak on testannut ahkerasti uusien sääntöjen mukaista Toyotaa, mutta hänen ensi kauden suunnitelmistaan ei ole vielä saatu varmistusta. Virolaiskuskia uumoiltiin mukaan jo tulevaan Viron MM-ralliin, mutta sen sijaan Tänak nähdään Rooman EM-rallissa nolla-autotehtävissä Toyotalla.
Kankkunen sanoo, että Tänakilla on tärkeä tehtävä heinäkuun alussa ajettavassa asvalttirallissa.
– Ott on edelleen aivan yhtä nopea kuin omat kuljettajamme. Saamme häneltä erittäin arvokasta palautetta. Rooman ralli on ensi vuonna mukana MM-sarjan kalenterissa, joten sieltä saatava testidata on meille todella tärkeää. Saamme tietoa esimerkiksi teiden ominaisuuksista, niiden vaihtelusta ja siitä, miten auton jousitus toimii erilaisissa olosuhteissa.
– Ott on yksi parhaista kuljettajista arvioimaan näitä asioita. Hän osaa kertoa tarkasti, miltä auto tuntuu, ja vertailla sitä muihin, jolloin näemme selkeästi, missä tällä hetkellä olemme, Kankkunen toteaa.
Siirto tulossa?
Tänakin testikisa on jälleen askeleen lähempänä sitä, että virolainen nähtäisiin virallisesti kisaamassa japanilaismerkin väreissä.
Kankkunen korosti, ettei mitään ole vielä lyöty lukkoon, mutta sanoi, että Toyotalla on paljon suunnitelmia ensi kaudeksi.
– Suunnitelmia on paljon, mutta en voi vielä kertoa niistä mitään, sillä he eivät kerro minullekaan kaikkea, Kankkunen naurahtaa.
– Sen voin kuitenkin sanoa, että ensi vuonna ajamme joka tapauksessa kuudella autolla. Kaikki vahvistetaan Paraguayn MM-rallin jälkeen. Se on kuitenkin hyvä uutinen virolaisille – siellä on todella lupaavia kuljettajia, hän paljasti.
Tulevasta Kreikan MM-rallista Kankkunen odottaa rankkaa. Lähtökohdat perjantaille ovat haastavat, sillä Toyota-kuskit joutuvat lähtemään ensimmäisinä autoina reitille.
– Vähän joutuu kyllä putsaamaan, mutta uskon, että luvassa on tasainen ja hyvä kilpailu. Kyllähän täällä tarvitaan myös vähän onnea. Se, kenellä ei mene tusinaa rengasta rikki, pärjää luultavasti aika hyvin.
– Mutta kyllä niitä rikkoutuu kaikilla. Erikoiskokeet ovat niin pitkiä, että testien perusteella renkaiden kuluminenkin alkaa olla jo aika lailla äärirajoilla.