Urheilu

Iranin kapteeni lataa suoraa tekstiä: ”Epäreilua”

Iranin kapteeni lataa suoraa tekstiä: ”Epäreilua”

Iranin jalkapallomaajoukkueen kapteeni Mehdi Taremi on antanut suoraa kritiikkiä jalkapalloliitto Fifaa ja sen puheenjohtaja Gianni Infantinoa kohtaan.

Iran pelasi lauantain vastaisena yönä viimeisen pelinsä lohkovaiheessa. Tuloksena 1–1-tasapeli Egyptille, mikä tarkoittaa sitä, että joukkueen saldo lohkovaiheesta on kolme tasapeliä ja kolme pistettä.

Taremi kuvaili The Athleticin mukaan MM-kisojen logistisia haasteita Egypti-ottelun jälkeen ”katastrofiksi”.

Iranin joukkue ja sen toimihenkilöt ovat kohdanneet vaikeuksia Yhdysvaltoihin pääsyssä sekä sieltä poistumisessa, eikä Infantino ole Taremin mukaan pitänyt lupaustaan tilanteen helpottamiseksi.

– Nämä ovat katastrofaaliset MM-kisat. Tarkoitan, että Fifan täytyy ratkaista jokainen ongelma täällä, mutta valitettavasti he eivät ole pystyneet ratkaisemaan niitä lainkaan.

– Infantino tuli pukuhuoneeseemme ensimmäisen Uutta-Seelantia vastaan pelatun ottelun jälkeen ja sanoi: ”Tämä on vasta alkua...” mutta lohkovaihe päättyy huomenna, Taremi totesi Egypti-ottelun jälkeen.

”Tämä ei ole oikein”

Iranin oli alun perin tarkoitus pitää MM-turnauksen ajan majapaikkaa Yhdysvalloissa, Tucsonissa, mutta se joutui siirtämään tukikohtansa Meksikon Tijuanaan Yhdysvaltojen ja Iranin välisen sodan jatkuessa.

Yhdysvaltojen viranomaiset ovat pitäneet tiukkaa linjaa siinä, miten Iranin maajoukkue saa oleskella maassa. Joukkue saa saapua maahan vain 48 tuntia ennen MM-otteluaan, mutta heti ottelun päätyttyä joukkueen on matkustettava takaisin Meksikoon.

Taremin mukaan tämä tuottaa ongelmia joukkueelle.

– Meillä ei ole logistiikkaväkeämme täällä – heillä ei ole viisumia. Miten on mahdollista, että joudumme aina matkustamaan Tijuanasta? Rakastamme Tijuanan ihmisiä. Rakastamme Meksikoa. He ovat nöyriä ihmisiä, ja rakastamme heitä, mutta ammattilaispelaajana ammattilaisturnauksessa tämä ei ole oikein.

– Mielestämme se ei ole reilua. Onko se reilua Fifan mielestä? Selvä, hienoa heille. Mutta se ei ole reilua. Kuka haluaa auttaa meitä? Jos he haluavat meidät ulos, niin selvä, lähdetään sitten ulos. Mutta se ei ole reilua. Meillä ei ole palautumisesta tai logistiikasta vastaavia ihmisiä auttamassa meitä. Valitamme aina näistä asioista, mutta kukaan ei auta, ei kukaan, Taremi jatkoi The Athleticin mukaan.

Iran nousi Egypti-ottelusta pelatun tasapelin myötä lohkonsa kolmanneksi. Kahdeksan parasta lohkokolmosta etenevät jatkopeleihin. Iran on lohkokolmosten sisäisessä vertailussa sijalla 6, mutta takaa voivat tulla vielä ohi Kroatia, Algeria sekä Kongon demokraattinen tasavalta.

Olet saattanut jäädä paitsi