Voice of Freedom Повна версія

Jani Sievinen teki paluun – Rehellinen kommentti kunnostaan

· Sport

– Oli kiva reissu ja mahtava kokemus!

Uintilegenda Jani Sievinen palasi 20 vuoden tauon jälkeen uintikilpailujen pariin. Uinnin maailmanmestari osallistui Savonlinnassa järjestettävään Puruvesi Swim -avovesiuintitapahtumaan.

Sievinen otti osaa 2,5 kilometrin matkalle ja saapui sarjan ensimmäisenä maaliin. Samaan aikaan käytiin myös 5 ja 10 kilometrin kilpailut.

– Muutama 10 kilometrin uimari oli minua nopeampi 2,5 kilometrin kohdalla, Sievinen selvensi tilannetta.

52-vuotias Sievinen päätti uransa lyhyen radan EM-kisoihin vuonna 2006. Nyt 20 vuotta myöhemmin hän osallistui ensimmäistä kertaa avovesiuintikilpailuun.

– 16-vuotiaana olen ollut yhdessä triathlonkilpailussa, Sievinen muistelee.

Tunnelma ennen lähtöä oli jännittynyt. Uintiharjoituksia kertyi kevään ja alkukesän aikana yhteensä viisi.

– Lähdin nautiskelemaan ja huomasin, että olen aika huonossa kunnossa, entinen kilpauimari naurahtaa.

2,5 kilometrin matkaan kului Sievisellä noin 40–45 minuuttia. Matka oli hapokas ja helpotus suuri, kun maaliviiva ylittyi.

– Kädet olivat niin väsyneet. Jossain kohtaa matkalla oli matalaa ja pysähdyin ja hengittelin. Välillä uin selkää niin sain vähän helpotusta, vuoden 1996 olympiahopeamitalisti kuvaili kilpailuaan.

Paluu uintikilpailuihin oli kuitenkin sen verran mukava kokemus, että jatkoa on luvassa. Sievinen kertoo osallistuvansa elokuussa Rovaniemellä järjestettävään Napapiirin uitto -tapahtumaan.

– Nyt pitää harjoitella vähän enemmän!