Jättimäinen dopingtuomio Wimbledon-mestarille
Tšekkiläinen tennistähti Markéta Vondroušová, 26, on saanut neljän vuoden kilpailukiellon dopingrikkeen takia.
Tenniksen kansainvälisen antidopingelin ITIA:n maanantaina antaman ratkaisun mukaan Vondroušová kieltäytyi dopingnäytteen antamisesta kotonaan joulukuussa 2025.
ITIA:n mukaan Vondroušová vetosi kuulemisessa stressiin ja heikkoon mielenterveyteen, jotka vaikuttivat hänen päätöksentekoonsa. Lisäksi hän ilmaisi, että oli ollut huolissaan turvallisuudestaan.
Antidopingelin ei pitänyt Vondroušován selitystä vakuuttavana. ITIA perustelee kilpailukiellon pituutta sillä, että dopingtestistä kieltäytyessä rangaistuksen on oltava yhtä kova kuin positiivisen näytteen antamisella, jotta urheilija ei voi yrittää saada lievempää tuomiota kieltäytymällä testistä.
Vondroušová on ollut kuluneen kauden pitkälti sivussa ensin polvivamman ja sitten olkapäävamman takia. Vondroušová on voittanut Wimbledonin tennisturnauksen mestaruuden vuonna 2023. Hän on ollut WTA:n kaksinpelin maailmanlistalla parhaimmillaan sijalla kuusi.