Urheilu

Kommentti:Tämä tekee hyvää MM-kisojen tunnelmalle – Soutuliike jatkuu ensi viikollakin

Kommentti:Tämä tekee hyvää MM-kisojen tunnelmalle – Soutuliike jatkuu ensi viikollakin

Tehdään yksi asia selväksi heti alkuun: Norja ei ole pelannut erityisen hyvin kummassakaan ottelussaan. Senegal sai maalinsa vuonomaan 3–2-voitossa aivan liian helposti.

Samaan aikaan on todettava, että se on varmuudella jo vähintään lohkonsa kakkonen eli joukkue – ja ennen kaikkea sen kannattajat – jatkavat 32 joukkueen pudotuspelivaiheeseen.

Norjalaiset ovat leppoista kansaa. Heidän kehittämänsä soututervehdys joukkueelle on hieno katsomoinnovaatio, joka ainakin täällä NFL-seurojen Jetsin ja Giantsin kotiluolassa näytti ja kuulosti upealta.

Norjalaiset ovat myös sen verran varakasta kansaa, että suuri osa heistä voi sijoittaa tuhansia euroja uuteen MM-kisamatkaan, jos ensimmäiset paluuliput on jo ostettu tulevan Ranska-kamppailun jälkeiselle päivälle.

On vielä aivan liian aikaista lähteä veikkailemaan Norjan tulevaa pudotuspelivastustajaa, koska joukkue voi hyvin kaataa Les Bleusin ja napata I-lohkon ykköspaikan.

Joka tapauksessa se pelaa seuraavan kierroksen ottelunsa tiistaina – joko Texasissa tai täällä New Jerseyssä.

Faniensa lisäksi Norja tarjoaa turnaukselle Erling Haalandin. Yhdysvaltalaiset TV-katsojat haluavat nähdä kirkkaimmat tähdet, ja nyt sekä Haaland, Kylian Mbappé että Lionel Messi ovat onnistuneet tekemään vähintään kaksi maalia jokaisessa ottelussaan.

Kolmikko taistelee myös turnauksen maalikuninkuudesta. On vaikea nähdä, että lopullinen voittaja tulisi tähtitrion ulkopuolelta, ellei sitten Deniz Undav pääse jotenkin Saksan päävalmentaja Julian Nagelsmannin suosioon ja avaukseen esimerkiksi merkityksettömässä Ecuador-ottelussa.

Pelätty ukkosrintama kiersi lopulta East Rutherfordin sopivan etäisyydeltä. Philadelphiassa ei oltu yhtä onnekkaita.

Pitää vain toivoa, että turnaus pystyy väistämään säätilaluodin jatkossakin, koska on vaikea nähdä, miten joukkueiden tasapuolinen kohtelu lepoaikojen ja matkustuksen suhteen toteutuisi, jos pelejä siirrettäisiin uusille päiville.

Juuri nyt näyttää siltä, että Fifan masinoimat muutokset sääntöihin ovat tehneet lajista entistäkin viihdyttävämmän. Ainoa iso miinus tulee ehdottomasti pakollisista juomatauoista, jotka vääjäämättä jakavat ottelut nyt neljään eri erään.

Metlifellä ensimmäinen juomatauko tappoi vauhdin oikeastaan molemmilta joukkueilta. Sitä ennen ottelu vaikutti potentiaaliselta klassikolta.

Nyt se on sitä vain norjalaisille. He saavat juhlia omiensa menestystä koko viikon. Seuraava todellinen koitos on vasta ensi tiistaina.

Olet saattanut jäädä paitsi