Voice of Freedom Повна версія

Lytätty Fifa-pomo: ”Emme saa penniäkään”

· Sport

Jalkapallon MM-kisoissa pidettävät juomatauot ovat herättäneet laajalti paljon arvostelua. MM-otteluissa kummallakin puoliajalla pidetään yksi tauko, ja moni katsoja pitää niitä vain tekosyynä näyttää televisiossa enemmän mainoksia.

Lähteiden mukaan esimerkiksi yhdysvaltalainen Fox News Channel tienaa yli 250 miljoonaa dollaria MM-kisojen juomataukomainoksilla.

– Juomataukojen pääsyy on kuumuus. Meidän on myös otettava huomioon, että MM-kisojen kaltaisessa tapahtumassa palautumishetket ovat erittäin tärkeitä, Fifan puheenjohtaja Gianni Infantino toteaa saksalaisen Blick-lehden mukaan.

Juomatauot pidetään reiluuden vuoksi myös viileämmällä säällä pelattavissa otteluissa. Infantinon mukaan ei olisi oikein, että valmentajat saisivat ylimääräisen mahdollisuuden antaa ohjeita pelaajilleen vain silloin, kun sää sattuu olemaan kuuma. Kun tauot pidetään jokaisessa pelissä, kaikki joukkueet ovat samalla viivalla.

56-vuotias Infantino korostaa, ettei Fifa saa juomataukojen aikana näytettävistä mainoksista lisätuloja.

– Emme ansaitse penniäkään, sillä kaikki kaupalliset sopimukset on allekirjoitettu jo kauan etukäteen. Meille se on puhtaasti urheilullinen asia.

Lähes täydet katsomot

Juomatauoista huolimatta yleisö on löytänyt tiensä MM-katsomoihin erinomaisesti. Fifan mukaan kisojen ensimmäiset 44 ottelua keräsivät paikan päälle 2 851 010 katsojaa. Tämä tarkoittaa keskimäärin 64 796 fania jokaista peliä kohden.

Katsomoiden käyttöaste on ollut keskimäärin 99,6 prosenttia.

– Olen hyvin kiitollinen jokaisesta stadionille tulevasta henkilöstä, Infantino toteaa.