Itä-Suomen hovioikeus on alentanut palkitun palomiehen kuoliaaksi ajaneen miehen tuomiota.
Etelä-Savon käräjäoikeus tuomitsi 52-vuotiaan miehen kahdeksi vuodeksi vankeuteen. Mies valitti tuomiosta hovioikeuteen ja vaati rangaistuksen määräämistä ehdollisena.
Hän vetosi muun muassa vuosien takaiseen sairauskohtaukseen, joka hänen mukaansa vaikutti hänen harkintakykyynsä.
Itä-Suomen hovioikeuden mukaan kohtauksella ei ollut vähentävää vaikutusta rangaistukseen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että oikeudenmukainen rangaistus teosta on yksi vuosi ja kahdeksan kuukautta ehdotonta vankeutta.
”Piittaamatonta”
43-vuotias palomies Mikko Saastamoinen kuoli ollessaan polkupyörälenkillä Kangasniemellä 1. lokakuuta 2024.
Häntä vastaan tullut autoilija menetti autonsa hallinnan kohtalokkain seurauksin. Auto luisui kaikki pyörät lukkiutuneina kaistan yli ja törmäsi pyöräilijään.
Pyöräilijä raahautui auton mukana kymmeniä metrejä, kunnes lensi lopulta kalliolohkareiden päälle. Hän kuoli saamiinsa vammoihin.
Autoa ajanut mies oli 1,04 promillen humalassa, ja hän oli käyttänyt kannabista.
Mies tuomittiin törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, törkeästä rattijuopumuksesta ja huumausaineen käyttörikoksesta.
Hovioikeus kuvaili miehen toimintaa piittaamattomaksi muita tiellä liikkuvia kohtaan.
– Veressä on todettu sekä huumausaineiksi luokiteltavia aineita että alkoholia. Alkoholin määrä veressä ei ole ollut vähäinen, hovioikeuden tuomiossa kerrotaan.
Tuomittu määrättiin maksamaan uhrin omaisille tuhansien eurojen korvaukset aiheuttamastaan kärsimyksestä.
Hovioikeuden tuomio ei ole lainvoimainen, vaan siihen voi hakea valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.
Kahden lapsen isä
Saastamoinen oli pidetty ja palkittu palomies.
– Hän oli onnellinen, elämäniloinen kahden lapsen perheenisä, palomestari Eero Aho muisteli Iltalehdessä maaliskuussa 2026.
Saastamoinen oli sopimuspalokuntalaisena Kangasniemellä. Varsinainen virka hänellä oli Etelä-Karjalan pelastuslaitoksella.
Saastamoinen valittiin vuoden palomieheksi vuonna 2020.
Etelä-Savon pelastuslaitos järjesti turmaa seuraavana päivänä tapahtumapaikalla muistohetken kuolleen kollegansa muistoksi.
Aho oli perustamassa tapahtuman jälkeen kansalaisaloitetta, jossa vaadittiin liikennetapon ja liikennemurhan lisäämistä rikoslakiin. Aloite ei saanut vaadittavaa kannatusta määräaikaan mennessä eikä siten edennyt eduskunnan käsittelyyn.