Urheilu

MM-lähetyksessä lauottiin karmivaa tekstiä – ”En ole rasisti, mutta”

MM-lähetyksessä lauottiin karmivaa tekstiä – ”En ole rasisti, mutta”

Serbialainen ex-jalkapalloilija Rade Bogdanović on päätynyt myrskyn keskelle. Bogdanović, 56, jakoi Serbian televisiossa suorassa lähetyksessä kommentteja, jotka synnyttivät nopeasti äläkän.

Bogdanović otti kantaa Belgian ja Iranin väliseen MM-otteluun, jossa Belgian Nathan Ngoy sai suoran punaisen kortin.

Tilanteessa Belgian alimpana kenttäpelaajana operoinut Ngoy sössi pallon kanssa niin, että hän joutui repimään vastaiskuun lähtenyttä Iranin hyökkääjää.

Lopputuloksena oli ulosajo.

Nykyään serbialaisen RTS-kanavan tv-asiantuntijana toimiva Bogdanović jakoi tilanteesta räikeän kommentin.

– Hän [Ngoy] ei osunut ollenkaan palloon ja otti perään punaisen kortin. En ole rasisti, mutta nämä mustat pelaajat eivät pysty keskittymään 60–80 minuuttia pidempään, Bogdanović täräytti muun muassa RMC:n ja Mirrorin mukaan.

Serbialaisen televisiokanavan juontaja yritti urhoollisesti laittaa vastaan asiantuntijalle todella railakkaasta kommentista. Juontaja muistutti, miten vaikkapa Ranskan menestyksekkäässä maajoukkueessa on useita tummaihoisia pelaajia.

Bogdanović ei tästä paljoa välittänyt.

– Jos mennään yksityiskohtiin, hekin tekevät virheitä. En halua yleistää, mutta valtaosa tällaisista virheistä johtuu keskittymiskyvyn puutteesta, Bogdanović latasi.

Bogdanović mainitsi myös pelanneensa ”heidän kanssaan”.

Bogdanović pelasi urallaan muun muassa espanjalaisen Atlético Madridin ja saksalaisen Werder Bremenin riveissä. Hän päätti pelaajauransa vuonna 2005 Saudi-Arabiassa.

Bogdanović pyysi maanantaina anteeksi puheitaan uutistoimisto Reutersille jakamassaan tiedotteessa. Myös RTS-kanava pahoitteli asiantuntijansa möläytyksiä.

– Haluamme pyytää yhtiönä anteeksi kommentteja, joita jaettiin esittämässämme ohjelmassa tietyn rodun edustajista, RTS ilmoitti.

Belgian ja Iranin ottelu päättyi maalittomiin 0–0-lukemiin.

Olet saattanut jäädä paitsi