Norjalaisfanit varastivat show'n MM-kisoissa – Tämä on jo klassikko
– Veto, veto, veto, rytmikkäät huudot kuuluvat taustalta.
Kyse ei kuitenkaan ole Sulkavan soudun kirkkoveneiden kisasta. Nyt olemme keskellä jalkapallon MM-turnausta.
– Muistatko, kun islantilaisilla oli se oma juttunsa, jossa he löivät käsiään yhteen pään päällä? kysyy Kjell Ove Roseth.
Hän on tullut Hans Jakob Aamin kanssa New Yorkiin seuraamaan Norjan alkulohkon kannalta ratkaisevaa Senegal-ottelua.
– Lähdimme Bergenistä ja lensimme ensin Arlandan kautta Helsinkiin. Sieltä lensimme vasta New Yorkiin, Hans Jakob nauraa.
– Joka tapauksessa lento oli paljon halvempi kuin matsilippu Senegal-peliin.
”Upea pelaaja”
Hän on pukenut päälleen nostalgisen Ajax-paidan. Puheesta käy kuitenkin ilmi, että Hans Jakob on Liverpoolin kannattaja.
Eräs suomalainen on pelannut molemmissa joukkueissa.
– Mikä hänen nimensä nyt onkaan? Litmanen, Hans Jakob huudahtaa.
– Hän oli aivan upea pelaaja. Rakastamme Suomea sen takia.
Kaksikko on tullut USA:han vain tähän Senegal-peliin. Toki optio on auki, jos Norja raivaa tiensä viimeisille viikoille.
– Unelmointi on sallittua. Toivon, että joukkue menee päätyyn asti, vaikka kone vähän yski avausottelussa. Lopussa he hoitivat homman [Norja voitti Irakin 4–1], Hans Jakob sanoo.
– Norjan joukkue on hyvä tekemään maaleja, mutta puolustussuuntaan emme ole yhtä vahvoja. Senegalilla on yksilöitä, jotka voivat tehdä taikoja pallon kanssa, Kjell varoittaa.
New Yorkiin on luvattu ukkoskuuroja. Se taas saattaa tarkoittaa viivästyksiä kello 20.00 paikallista aikaa alkavaksi suunniteltuun matsiin.
– Senegalilaiset ovat tottuneet kuumuuteen ja kosteuteen. Säätila saattaa olla etu heille.
Lisää pisteitä
Norja tarvitsee ehdottomasti pisteitä joko Senegal- tai Ranska-otteluista, jotta se varmistaisi paikkansa 32 parhaan joukossa.
Mutta jos Norja voittaisi lohkonsa, saattaisi se saada rakkaan Ruotsin vastaan jo ensimmäisellä pudotuspelikierroksella.
Jos taas molemmat joukkueet olisivat lohkojensa kakkosia, naapurimaiden reitit törmäisivät neljännesvälierissä.
– Emme pidä Ruotsista. Se murskatappio [Hollannille] oli fantastinen juttu, Kjell vakuuttaa.
– Meillä on aina ollut vähän sellainen pikkuveliolo Ruotsin rinnalla. Mutta tällä hetkellä tilanne on muuttumassa.
Tuoreessa muistissa on myös se, että vuonomaan lätkäjoukkue tinttasi Kolmea kruunua turpaan toukokuun MM-kaukalossa. 3–2-voittomaali syntyi alivoimalla, kun Eirik Salsten käytti hyväkseen ruotsalaispuolustuksen sekoilun.
– Voitimme futiksessa juuri Ruotsin [3–1, MM-kisojen treenimatsi]. Uskon, että olemme nyt parempia.
Upea koreografia
Mutta palataan siihen soutamiseen. Kyse on nimittäin upeasta katsomokoreografiasta.
On selvää, että kyseessä on jo nyt tämän MM-turnauksen ehdottomasti suurin hitti. Tiistaina koko norjalaiskatsomo alkaa soutaa samassa tahdissa East Rutherfordin Metlife-stadionilla.
Norjalla on käsissään historiansa ylivoimaisesti lahjakkain futismaajoukkue, joka tavoittelee tosissaan mitalia näistä kisoista. Maailmantähtiä vilisevä yhdistelmä jää kuitenkin vääjäämättä iloisen fanijoukon jalkoihin.
Jo Bostonissa avausottelun alla kannattajat esittelivät uutta koreografiaansa.
– Siinä siis rummuttaja antaa tahdin, jonka jälkeen kaikki huutavat ”row” [souda] ja tekevät soutuliikkeen, Kjell jatkaa.
– Kyse on vähän siitä, että meidän piti keksiä jotain omaa islantilaisten tervehdyksen tapaan.
Omaa oli ainakin turnauksen avausviikolla, kun fanit valloittivat New Yorkin sydämessä olevan Times Squaren ja suorittivat soutuliikkeitä oikein isolla joukolla.
Koko kisojen tunnelman kannalta pitää vain toivoa, että Norjan tie vie pitkälle. Soutuliikkeessä on nimittäin aineksia todelliseksi klassikoksi.
– Tavoitteemme pitää olla vähintään puolivälierissä – tai välierissä. Emme ehkä ole ihan riittävän hyviä voittamaan mestaruutta, Hans Jakob päättää.