Kansainvälinen olympiakomitea KOK maksaa jatkossa 10 000 dollarin apurahoja olympialaisissa kilpaileville urheilijoille.
Summa on euroina noin 8 800.
KOK:n tiedotteen mukaan kaikki olympialaisissa kilpailleet urheilijat voivat jatkossa hakea 10 000 dollarin apurahaa, joka maksetaan olympialaisten jälkeen. Apurahaa voivat hakea jo ne urheilijat, jotka kilpailivat Milano-Cortinan olympialaisissa viime talvena.
Apuraha myönnetään vain niille urheilijoille, jotka eivät ole syyllistyneet antidopingrikkomuksiin tai muihin vakaviin sääntörikkomuksiin. Apurahaa ei myönnetä nuorten olympialaisista.
Aiemmin urheilijoille on maksettu ainoastaan palkintorahaa mitaleista. Urheilijat ovat kritisoineet asiaa ja vaatineet osallistumismaksuja.
– Aiheesta on keskusteltu jo useiden vuosien ajan, ja olen äärimmäisen ylpeä, että voimme nyt toteuttaa tämän, KOK:n puheenjohtaja Kirsty Coventry sanoo tiedotteessa.
Milano-Cortinan olympialaisissa oli mukana 102 suomalaista, jotka siis voivat uuden päätöksen ansiosta hakea KOK:n apurahaa.