Heroiini on palannut huumausainemarkkinoille Suomessa, selviää Ehkäisevä päihdetyö ry:n (EHYT) ylläpitämän nopean huumetiedon verkoston (NOPSA) tuoreimmasta kvartaaliraportista.
Suomessa ei ole vuosikymmeniin ollut laajaa heroiiniongelmaa, vaan sen käyttö on ollut harvinaista ja satunnaista.
– Nykyiset tai uudet käyttäjät eivät välttämättä tunne ainetta tai tiedä, mitä riskejä käyttöön liittyy, mikä tekee tilanteesta erityisen huolestuttavan, sanoo NOPSA-hankkeen hankepäällikkö Annuska Dal Maso.
Heroiini palasi myyntiin kentältä saatujen tietojen mukaan huhti–heinäkuussa.
Havaintoja heroiinista on tehty toukokuusta alkaen ainakin pääkaupunkiseudulla, Varsinais-Suomessa ja Länsi-Uudellamaalla. Toistaiseksi ilmiö ei näy viranomaiskanavissa.
Del Mason mukaan toistaiseksi on liian vaikeaa arvioida, onko ilmiö tullut jäädäkseen.
Heroiinin ja muiden opioidien, kuten fentanyylin, yliannostukseen käytetään vasta-aine naloksonia, joka pelastaa henkiä. Sitä jaetaan joissain maissa huumeidenkäyttäjille.
Suomessakin on valmisteilla naloksonin anonyymin jakelun salliva lakimuutos. Jos laki hyväksytään, se astuu voimaan vuodesta 2027 alkaen.
– Nyt olisi tärkeää tiedottaa heroiinin käytön riskeistä ja saada naloksonia jakeluun mahdollisimman tehokkaasti ja nopeasti kaikille sitä tarvitseville. On tärkeää, että huumeita käyttäviä ihmisiä kohtaavilla on riittävät työkalut vastata yliannostustilanteisiin, Del Maso painottaa.