Voice of Freedom Повна версія

Pride-ottelusta täysi farssi: ”Terroristeja”

· Sport

Egypti ja Iran kohtasivat MM-kisojen G-lohkon ottelussa, joka oli kisojen epävirallinen pride-ottelu. Molemmissa maissa homoseksuaalisuus on rangaistavaa.

Molemmat joukkueet olivat vaatineet Fifaa kieltämään sateenkaariliput katsomossa, mutta pyyntö hylättiin.

Ottelu pelattiin Suomen aikaa perjantain ja lauantain välisenä yönä. Ennen pelin alkua stadionin ulkopuolella puhkesi suuria mielenosoituksia.

Paikalla oli sekä Iranin että Egyptin kannattajia, mutta katukuvassa näkyi myös sateenkaarilippuja ja muita pride-symboleja. Kulttuurien kohtaaminen aiheutti melkoisen kaaoksen Seattlen kaduille.

Persialainen Maryam Noori matkusti Seattleen Kanadan Vancouverista osoittaakseen mieltä Teheranin (Iranin) hallintoa vastaan.

– He ovat terroristeja. He hirttävät viattomia ihmisiä vain siksi, että he haluavat vapautensa. He vangitsevat, raiskaavat ja tappavat kansaamme, hän sanoo Ruotsalaisen Expressenin mukaan.

Iranin ja Egyptin kannattajat muodostivat omia marssejaan kaduille puolustaakseen oman maansa kulttuuria. Ennen pelin alkua kansallislaulujen aikana yleisö osoitti mieltään buuauksin.

Itse ottelu päättyi lukemin 1–1 värikkäiden vaiheiden jälkeen. Iran tarrasi jo hetkellisesti kiinni suoraan paikkaan, kun Shoja Khalilzadeh vei Iranin johtoon ottelun lisäajalla. Maali kuitenkin hylättiin paitsiona videotarkastuksen jälkeen.

Voitolla Iran olisi saanut suoran paikan pudotuspeleihin. Nyt se jäi lohkonsa kolmanneksi Belgian ja Egyptin taakse.

Iranilla on vielä mahdollisuus päästä jatkopeleihin yhtenä kahdeksasta parhaasta lohkokolmosesta. Iran on vertailussa kuudentena ennen viimeisiä alkulohkopelejä.