Tanska lähettää ensimmäistä kertaa varusmiehiä Grönlantiin osana 11 kuukauden varusmiespalvelusta. Puolustusministeri Jeppe Bruus vahvisti tiedon Ritzau-uutistoimistolle, kertoo Tanskan yleisradioyhtiö DR.
Varusmiehet lähetetään Grönlantiin heinäkuun lopussa. Bruusin mukaan varusmiesten lähettäminen on osa poliittista sopimusta, joka mahdollistaa heidän osallistumisensa operatiivisiin tehtäviin.
– Tämä koskee myös Grönlantia. Siksi osa heistä, jotka aloittivat varusmiespalveluksensa helmikuussa, ja ovat saaneet jonkin verran koulutusta, tulevat olemaan osa työtämme Grönlannissa, Bruus sanoi.
Varusmiehet toimivat Grönlannissa vakituisten sotilaiden rinnalla ja osallistuvat muun muassa vartiointitehtäviin. Lisäksi he osallistuvat vuonna 2026 alkaneeseen Tanskan puolustusvoimien Arctic Endurance -harjoitukseen, joka keskittyy Tanskan läsnäolon lisäämiseen Grönlannissa ja arktisella alueella. Mediatietojen mukaan kyseessä ei kuitenkaan ole ollut pelkkä harjoitus, vaan Tanska lähetti Grönlantiin alkuvuodesta kiireesti joukkoja, räjähteitä ja varastoitua verta varautuakseen Yhdysvaltojen mahdolliseen hyökkäykseen.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump väläytti Grönlannin valtaamista sotilaallisesti vuonna 2025, ja hän on toistuvasti sanonut haluavansa Grönlannin osaksi Yhdysvaltoja. Trumpin hallinto on myös julkaissut vihjailevia kuvamanipulaatioita Grönlannista.
Varusmiesten palvelus Grönlannissa kestää kuukauden. Ministeri ei paljastanut Grönlantiin lähetettävien varusmiesten tarkkaa määrää, mutta tanskalaismedia TV2 kertoi maaliskuussa noin sadasta varusmiehestä. Tieto perustui luottamuksellisiin asiakirjoihin.
Ministerin mukaan kyse ei ole ammattisotilaiden puutteesta, vaan Tanskan puolustuksen vahvistamisen myötä laajenevista tehtävistä.
Bruusin mukaan voisi olla järkevää lähettää varusmiehiä myös Latviaan, missä Tanskan asevoimat on myös läsnä.
Grönlannin parlamentin jäsen Naaja H. Nathanielsen sanoi, ettei hänen puolueellaan ole ongelmaa varusmiesten tulon kanssa. Hänen mukaansa Grönlannissa halutaan kuitenkin varmistaa, että ammattisotilaat hoitavat keskeiset tehtävät.
Tanska otti vuonna 2024 tavoitteekseen saada enemmän nuoria suorittamaan asepalvelus ja laajensi asevelvollisuuden koskemaan myös naisia. Lisäksi palvelusaikaa pidennettiin neljästä kuukaudesta 11 kuukauteen. DR:n mukaan ensimmäiset 11 kuukauden palveluksen suorittajat aloittivat helmikuussa.