Terassi-ilta sai painajaismaisen käänteen Lappeenrannassa: ”Puhuttiin oikeasti enää sekunneista”
Lappeenrantalainen Olli Friman, 32, oli pelastamassa hukkumaisillaan ollutta pikkutyttöä Saimaasta alkuillasta perjantaina 5. kesäkuuta.
Tapahtumat saivat alkunsa, kun Lappeenrannan sataman terassilla ystävänsä kanssa istunut Friman havahtui läheisestä veneestä kuuluvaan huutoon.
– Yksi vene tuli tankkauspisteelle päin, ja he alkoivat huutaa, että mies yli laidan. Että tulkaa auttamaan, täällä on ihminen vedessä, Friman kertaa.
Hän juoksi ystävänsä kanssa viereiselle laiturille ja huomasi vain vaivoin vedenpinnan yläpuolella näkyvän pikkutytön pään. Tyttö oli korkeamman, suurille veneille tarkoitetun laiturin nurkan takana eikä siksi näkynyt terassille.
Toinen veneessä olleista hyppäsi veteen ja veti tytön matalamman laiturin viereen, jossa Friman nosti tämän ylös.
– Se tyttö oli minun käsissäni, ja pidin tytön päätä siinä koko ajan. Hän paleli aika kovin. Huusin, että tuokaa vilttejä tai jotain, ja ihmiset toivat niitä. Yhden kerran se likka oksensi siinä vedet pihalle. Sitten ambulanssi tuli, ja tyttö otettiin lanssiin.
Etelä-Karjalan hyvinvointialueelta vahvistetaan Iltalehdelle, että ensihoidolla oli tehtävä Lappeenrannassa mainittuun aikaan.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen
Vuolaat kiitokset
Frimanin mukaan tyttö oli vedestä päästessään shokissa, mutta tajuissaan.
– Tyttö tärisi vain ja oli ihan šokissa ennen kuin hän alkoi sitten jossain vaiheessa lämmettyään virkoamaan. Hän alkoi sitten huutaa ja itkeä omalla kielellään.
Ambulanssin jo saavuttua lapsen huolestuneet vanhemmat tulivat läheisestä Lappeenrannan linnoituksesta paikalle.
– Äiti meni ambulanssiin itkien. Isä oli pienemmän lapsen kanssa ja tuli kättelemään meitä ja sanomaan kiitos.
Friman kertoo kuulleensa perheestä hieman lisää, kun päivää myöhemmin kriisipäivystys kyseli hänen vointiaan. Friman sai tietää, että tyttö oli viisivuotias ja tullut perheensä kanssa Lappeenrantaan lomamatkalle.
Samalla Frimanille välitettiin vielä tytön vanhempien isot kiitokset.
”Todella lähellä”
Noin vuorokausi tapahtuneen jälkeen Friman kertoo olevansa huojentunut.
– Olo on vähän jäätynyt, mutta onnellinen. Kiitos sille veneilijälle, joka tytön sieltä bongasi. Hänen ansiostaan tyttö löytyi.
Friman uskoo, että esimerkillisesti toimineet veneilijät huomasivat tytön melko lailla viimeisellä mahdollisella hetkellä.
– Puolen minuutin päästä se olisi ollut kroppa, joka sieltä ui vastaan. Puhuttiin oikeasti enää sekunneista. Näin jälkeenpäin olen miettinyt, että se oli todella lähellä, Friman sanoo.
– Mutta turha sitä on jossitella, kun ei käynyt huonommin.