Yhdysvaltain presidentti Donald Trump uhkasi perjantaina sadan prosentin tullilla kaikkia tuotteita mistä tahansa maasta, joka ottaa käyttöön digipalveluveron yhdysvaltalaisille yrityksille, kertoo muun muassa Reuters.
– Useat Euroopan maat ovat keskustelleet digipalveluveron pikaisesta käyttöönotosta yhdysvaltalaisille yrityksille, Trump sanoi sosiaalisen median julkaisussaan.
– Tämä lausunto osoittakoon, että mikä tahansa maa, joka asettaa tällaisen veron, kohtaa välittömästi 100 prosentin tullin kaikille Yhdysvaltoihin lähetettäville tuotteille.
Trump sanoi uuden tullin syrjäyttävän kaikki Yhdysvaltojen kanssa tehdyt kauppasopimukset ”olivatpa ne toimeenpantuja, allekirjoitettuja tai eivät.”
Tämä koskisi myös sopimusta, josta Yhdysvallat ja EU sopivat viime vuonna, ja joka rajoittaa Yhdysvaltain eurooppalaisille tuotteille asettamat tullit enintään 15 prosenttiin vastineeksi siitä, että EU-maat laskevat yhdysvaltalaisten teollisuustuotteiden tullit nollaan.
EU:n pitkä lainsääd�äntöprosessi sopimuksen mukaisten sitoumusten täyttämiseksi sai Trumpin uhkaamaan 25 prosentin tullin palauttamisella Euroopasta tuotaville tuotteille, mukaan lukien autoille. EU-lainsäätäjät kiirehtivät tämän jälkeen toteuttamaan muutokset Trumpin asettamaan määräaikaan 4. heinäkuuta mennessä.
Ranskan presidentti Emmanuel Macron sanoi ennen Trumpin tapaamista G7-huippukokouksessa, ettei Ranska peruuta yhdysvaltalaisiin teknologiayhtiöihin kohdistuvaa digiveroa. Verotettaviin digitaalisiin palveluihin kuuluvat muun muassa verkkokauppapaikat ja mainonta.
Ennen lähtöään Ranskassa järjestettävään huippukokoukseen Trump oli varoittanut, että Yhdysvalloilla ei olisi ”muuta vaihtoehtoa” kuin asettaa 100 prosentin tullit ranskalaisille viineille, ellei Pariisi luovu digiverosta.