Trumpin tiimiltä outo selitys sille, miksi Grönlanti tarvitaan
Presidentti Donald Trumpin arktinen komissaari Thomas Dansilla on erikoinen perustelu sille, miksi Yhdysvallat tarvitsee Grönlantia, kertovat brittiläinen The Independent ja yhdysvaltalainen Fox News.
Tässä se tulee: jos Yhdysvallat hallitsisi Grönlannin kalateollisuutta, amerikkalaiselta Red Lobster-ravintolaketjun asiakkailta ei ikinä loppuisi katkaravut kesken.
– Mielestäni Yhdysvallat voisi ottaa haltuunsa kaiken Grönlannin kalatuotannon ja ohittaa välikädet, Dans kommentoi The New Yorkerin haastattelussa. Dansin mukaan Yhdysvallat voisi estää näin Kiinaa pääsemästä käsiksi Grönlannin kalatuotteisiin.
– Ja Red Lobsterissa voitaisiin taas tarjota kattausta, jossa katkarapuja saa syödä niin paljon kuin haluaa, Dans lisäsi.
Amerikkalaisketju lopetti rajattoman katkarapubuffetin tarjoilun vuonna 2024 talousvaikeuksien takia. Huhtikuussa 2026 Red Lobster kertoi, että katkaraputarjous on palannut ruokalistalle väliaikaisesti.
”Emme halua olla amerikkalaisia��”
Trumpin Grönlannin-lähettiläs Jeff Landry onnitteli hiljattain grönlantilaisia kansallispäivänä ja vihjasi, että maasta voisi tulla yksi Yhdysvaltain osavaltioista.
Grönlannin ulkoministerin Múte Bourup Egeden mielestä kommentti oli epäkunnioittava:
– Olemme alusta asti sanoneet, että emme halua olla amerikkalaisia. Emme halua olla myöskään tanskalaisia. Olemme grönlantilaisia, ministeri sanoi.