Wille Rydman syyttää nyt RKP:tä sovitun rikkomisesta – ”Äärimmäisen vakava loukkaus”
Sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydman (ps) kommentoi medialle Porin Suomi-areenassa hallituksen kriisiytynyttä tilannetta. Kiista koskee sote-järjestöjen avustuskriteerejä, jotka Rydman on ilmoittanut.
Muut hallituspuolueet päättivät, että kansliapäälliköt laativat ehdotuksen kriteereiksi, ja hallitus päättää uusista kriteereistä asetuksella. Rydman on painottanut, että hänen ilmoittamansa kriteerit ovat voimassa, eikä kyseessä ole hallituksessa yhdessä päätettävä asia.
Kokoomuksen varapuheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Sari Multala vaati keskiviikkona, että ”ministeri Rydmanin tulee lopettaa venkoilu”.
– No se on kokoomuksen mielestä ilmeisesti venkoilua, jos ei tehdä kokoomuksen haluamalla tavalla, mutta yleensä pitäisi hyväksyä se, että hallituksessa voi olla muitakin näkemyksiä, Rydman kommentoi nyt.
RKP äänesti tiistaina tyhjää Rydmanin luottamusäänestyksessä eduskunnassa. Rydmanilta kysyttiin, millä tavalla perussuomalaiset aikoo kostaa tämän RKP:lle.
– Ei meillä ole mitään tarvetta kostaa, mutta olemme toki noteeranneet sen, että RKP toimii hyvin vakavalla tavalla hallituksen yleisiä pelisääntöjä loukaten, on toiminut jo tässä kriteeriasiassa itsessään, jossa he ovat tulleet ikään kuin vastuuministerin tontille ja vaatineet vastuuministerille kuuluvia asioita yhteisesti käsiteltäväksi. Sekin on jo hallituksen pelisääntöjen rikkomista ja yhdessä sovitun rikkomista.
Rydmanin mukaan on lisäksi ”äärimmäisen vakava loukkaus, että suuressa salissa ei toimita sillä tavoin kuin mitä hallitusyhteistyö edellyttää.”
”Hullunkurinen viritelmä”
Rydmanin mielestä tilanteen tekee ”erityisen korniksi” se, että RKP:n puheenjohtaja, opetusministeri Anders Adlercreutz on syyttänyt Rydmania pelisääntöjen rikkomisesta.
– Mutta vaihtoehtotodellisuuksissa voi joskus olla mukava elää tai ainakin esittää elävänsä, Rydman sanoi.
Orpo ja muut hallituksessa ovat tuoneet esille, että uudet kriteerit saataisiin maaliin lähiviikkoina.
Rydmanin mukaan aikatauluarviot ovat olleet ”kauniisti sanoen optimistisia”. Rydman huomauttaa, että ensin pitäisi löytää joku yhteinen poliittinen näkemys, jos kriteerejä yhteisesti yritetään päättää, eikä tämä ole hänen mukaansa nopea prosessi.
Rydmanilta kysytttiin, aikooko hän esitellä asetusmuutoksen. Tähän ministeri huomautti, ettei ole tiedossa, mikä on asetusmuutoksen sisältö.
– Tämä on monella tapaa täysin hullunkurinen viritelmä koko homma, mutta nyt siellä ilmeisesti jotkut kansliapäälliköt on laitettu kesähelteillä askartelemaan jotain uutta asetusta, ja kansliapäälliköthän eivät ole poliitikkoja. Sitten pitäisi vielä joku poliittinen prosessikin käydä läpi, että ei tässä prosessissa minusta mitään järkeä ole. Mutta onpahan joillekin ainakin kesätekemistä.
Rydman: Oikeuskansleri ei ole puhunut ”mitään tällaista”
Rydman ei lähtenyt arvioimaan, miten kiista lopulta ratkeaa. Ministerin mukaan joka tapauksessa on niin, että kriteerit ovat oikeudellisesti ja poliittisesti sitomattomia virkamiesvalmistelun yleisohjenuoria.
Rydman korostaa, että kaikessa avustusharkinnassa noudatetaan kokonaisharkintaa.
– Sitten senkin pohjalta laaditaan vasta avustusesitys, josta poliittinen päättäjä voi poiketa suuntaan tai toiseen. Ja se on ollut yleensä se paikka, jossa sitten katsotaan ehkä poliittisesti näitä asioita.
Liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri ja KD:n varapuheenjohtaja Mika Poutala on kirjoittanut viestipalvelu X:ssä, ettei Rydman ole toiminut virallisen toimintatavan mukaan, ja että Rydmanin toimintatapa oli ”myös oikeuskanslerin tulkinnan mukaan ongelmallinen.”
Rydmanin mukaan oikeuskansleri ”ei ole puhunut mitään tällaista”.
– Minä en ymmärrä ollenkaan, mistä ministeri Poutala on ollut puhuvinaan. Oikeuskansleri otti hallituksen neuvottelussa kantaa siihen, onko olemassa estettä sille, että hallituksen neuvottelussa päätetään asetuksen päivittämisestä tai siitä, että käynnistetään tällainen prosessi.
– Ja oikeuskansleri otti kantaa siihen, että ei ole olemassa mitään estettä sille, etteikö myös hallituksen neuvottelussa voitaisi tällainen prosessi käynnistää.
Rydmanin mukaan mihinkään muuhun oikeuskansleri ei ole ottanut kantaa.
KD on ollut Poutalan mukaan hyvin samaa mieltä Rydmanin kanssa itse avustuskriteereistä.
Tällaisia neuvotteluja on tarjottu
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra sanoi esittäneensä RKP:lle kaksi kompromissia juhannusviikonlopunkin alla, mutta RKP:lle ne eivät olisi käyneet.
Adlercreutz puolestaan sanoi, ettei perussuomalaiset ole tuonut kompromissiesityksiä, vaan ollut koko ajan sitä mieltä, ettei kriteerejä muuteta ja niistä ei neuvotella.
Mikä tässä on totuus?
– Sinänsä kriteereistä on ollut aivan selvää, että kun ne ovat virkamiesvalmistelua ohjaavia yleisiä periaatteita, ne kuuluvat ministerin toimivaltaan ja ovat ministerin esiteltäviä asioita, eivätkä ne ole yhteisten neuvotteluiden aiheena.
Rydmanin mukaan sen sijaan olisi hyvin voitu käydä neuvotteluja siitä, jos esimerkiksi RKP:llä on tiettyjä huolia tiettyjen organisaatioiden rahoituksesta, niin Rydmanin mukaan olisi voitu sopia ”ennakollisesti määrätyistä rahoitusratkaisuista.”
– Tällaisia neuvotteluja on RKP:lle tarjottu useampaankin otteeseen ja jopa kahdenvälisiä neuvotteluita minun ja ministeri Adlercreutzin välillä. Ja olen ollut näihin valmis, mutta hän on niistä kieltäytynyt, Rydman sanoi.
Rydmanin mukaan hän ei ole edelleenkään saanut tietoonsa mitään uutta muiden puolueiden näkemyksistä siitä, miten hänen ilmoittamiaan kriteerejä pitäisi muuttaa.
”Ennenkuulumatonta toimintaa”
IL:n tietojen mukaan hallituksessa on selvitetty vaihtoehtoja Rydmanin ohittamiseksi, jos hän vastuuministerinä kieltäytyy esittelemästä kriteerejä koskevaa asetusta.
Mitä ajattelette tästä?
– Se on hyvin poikkeuksellista, jopa ennenkuulumatonta toimintaa. Ja sitten kun tällaista toimintaa vielä säestetään, että perussuomalaiset jotenkin toimisivat ikään kuin hallituspelisääntöjen vastaisesti, niin onhan se nyt aika kornia. Kyllä ne ovat ihan muut toimijat, jotka tässä vastoin hallituspelisääntöjä toimii.
Rydmanin mukaan lähtökohta on se, että perussuomalaiset on ja pysyy hallituksessa ja hallitus on kasassa, eikä hän ole hallituksen kaataja tai pystyssä pitäjä.
– Jos tulisi joku ennenkuulumaton riita jonkin asian osalta, niin on sitten puolueiden puheenjohtajien tehtävä ne ratkaista.
Adlercreutz nosti keskiviikkona puheenjohtajatentissä esille huolensa hallituksen toimintakyvystä. Rydmanilta kysyttiin, miten hän itse näkee hallituksen toimintakyvyn.
– Puheenjohtaja Adlercreutz on niin merkittävällä tavalla hallitusta horjuttanut, että kyllä minäkin siitä huolissani olen, mutta hänellä on epäilemättä kaikki mahdollisuudet myöskin tehdä asiassa ryhtiliike.
Rydman sanoi, ettei hän ole keskustellut Adlercreutzin kanssa. Orpon kanssa hän kertoi keskustelleensa viimeksi tiistaina. Rydman sanoi, että kumpaankin hänellä on asialliset välit.