Pääuutiset

Ex-liittolainen: Tämä on Trumpin loppu

Ex-liittolainen: Tämä on Trumpin loppu

Donald Trumpin pitkäaikaisen tukijan Tucker Carlsonin mukaan Iranin sota on Trumpin loppu. Carlson kommentoi asiaa brittimedia Sky Newsin haastattelussa.

Toimittaja Yalda Hakim kysyi, tuleeko Iranin sota olemaan Trumpille vastaava tilanne kuin Yhdysvaltojen kaoottinen vetäytyminen Afganistanista Joe Bidenin johdolla.

– Uskotko, että tämä sota on Donald Trumpin lopun alku? kuului kysymys.

– Totta kai se on loppu. Totta kai, loppu, Carlson vastasi.

Carlson sanoo puhuneensa Trumpille asiasta jo helmikuussa.

– Hän tiesi sen jo. Trump on fiksu. En sanonut Trumpille mitään, mitä hän ei olisi jo tiennyt ja ymmärtänyt. Trump ei ole yksityiskohtien mies, hän sotkee yksityiskohdat, hän valehtelee yksityiskohdista. Mitä ilmeisimmin. Mutta hän ymmärtää ison kuvan politiikkaa, varmasti paremmin kuin minä.

Carlson sanoo olleensa henkilökohtaisesti melko tuttu republikaanien ex-presidentti George W. Bushin kanssa. Vaikka Bushilla oli paljon hyviä ohjelmia, hänet muistetaan Carlsonin mukaan vain Irakin sodasta ja vuoden 2008 finanssiromahduksesta. Carlsonin mukaan Trump kuitenkin tiesi mitä tekee.

– Ja hänen vaistonsa ihmisten suhteen on vaikuttava. Hän on hyvin lahjakas ihminen, ei presidentiksi tulla vahingossa. Hän tiesi tasan tarkkaan, mihin oli ryhtymässä.

Ei enää tue republikaaneja

Aiemmin Carlson sanoi podcastissaan, ettei hän aio enää tukea Yhdysvaltojen republikaanipuoluetta. Hänen mukaansa ei ole ”mitään mahdollisuutta”, että hän tukisi republikaaneja marraskuun välivaaleissa. Asiasta kertoi yhdysvaltalaismedia CNN tiistaina.

Carlson tähdensi, ettei aio tukea myöskään demokraatteja.

Carlson oli konservatiivisen Fox News -kanavan suosituimpia show-isäntiä, ennen kuin hän sai potkut kanavalta vuonna 2023. Sen jälkeen hän on saanut merkittävän seuraajakunnan podcastiinsa.

Ennen Trumpin voimakkaana tukijana tunnettu Carlson on sittemmin lähtenyt omille teilleen. Erityinen pettymys oli Trumpin päätös aloittaa sota Iranin kanssa helmikuussa. Sodan jälkeen hän on pyytänyt anteeksi Trumpin tukemista ja ”ihmisten harhaanjohtamista”, mitä hän ei sanojensa mukaan tehnyt tahallaan.

Carlsonin mukaan sota hyödyttää vain Israelia ja sitä käydään yhdysvaltalaisten kustannuksella. Hänen mukaansa republikaanit eivät edusta omia äänestäjiään, kansalaisiaan tai kansakuntaa. Hän pitää toimintaa moraalittomana ja ”maanpetturuutena”.

– Olen ollut republikaanien johdonmukainen tukija 35 vuoden ajan, siis todella johdonmukainen, mutta tätä ei voi puolustaa.

Olet saattanut jäädä paitsi