Mercedeksen George Russell ajoi dramaattisten vaiheiden jälkeen paalupaikalle Itävallan GP:n aika-ajoissa lauantaina.
Ratkaisu nähtiin aivan aika-ajon viime hetkillä, kun Ferrarin Charles Leclerc oli jo kiinni kärkiajassa, mutta Russell onnistui parantamaan kierrostaan viimeisellä vedollaan ja nousi ykköseksi.
Tilanteesta seurasi kuitenkin jälkipyykkiä, sillä Russellin nopea kierros syntyi hetkeä sen jälkeen, kun Red Bullin Max Verstappen ajoi seinään toiseksi viimeisessä mutkassa. Verstappen menetti autonsa hallinnan nopeassa mutkassa ja pyörähti hiekan kautta päin seinää.
Ulosajo aiheutti radalle keltaiset liput, mutta takaa tullut Russell paransi siitäkin huolimatta aikaansa. Hän itse vakuutti nostaneensa selvästi kaasua.
– Näin keltaisen lipun ja nostin kaasua reilusti mutkaan mennessä. Ajoin mutkaan noin puolen sekunnin etumatkalla ja tulin ulos noin kahden ja puolen kymmenesosan nopeampana. Se oli hyvä kierros, Russell kertoi kierroksen jälkeen.
Russellin mukaan tilanteessa ei näkynyt tuplakeltaisia vaan ainoastaan yksi keltainen lippu, mikä vaikutti siihen, kuinka paljon vauhtia oli pakko hidastaa.
Formuloiden säännöissä tilanteesta on todettu näin: ”Jokaisen kuljettajan, joka ajaa keltaisen lipun alaisen alueen läpi, on hidastettava vauhtiaan ja oltava valmis muuttamaan suuntaa. Jotta tuomaristo voi olla vakuuttunut siitä, että kyseinen kuljettaja on noudattanut näitä vaatimuksia, hänen odotetaan jarruttaneen aikaisemmin ja/tai hidastaneen vauhtiaan selvästi kyseisellä alueella.”
Jos kyseessä olisi ollut tuplakeltaiset, Russell ei olisi saanut ajaa parempaa kierrosaikaa, ja hänen kierrosaikansa olisi hylätty.
”Väärin toimittu”
Tilanne herätti heti keskustelua. Viaplayn asiantuntija Ossi Oikarinen näki tilanteessa ennen kaikkea vaikeasti arvioitavan hetken kuljettajille.
– Siellä on auto seinässä sokeassa paikassa. Eihän Russell näe sitä, kun hän jarruttaa tuohon mutkaan, että mitä siellä on tapahtunut. Hän näkee sen vasta siinä vaiheessa, kun mutkaa ajetaan läpi, Oikarinen totesi Viaplayn lähetyksessä.
Oikarinen muistutti, että tilanteessa radalle olisi voinut päätyä myös nesteitä tai irronneita osia, jotka olisivat tehneet tilanteesta vielä vaarallisemman.
– Tästä riittää varmasti mielipiteitä ja spekulaatioita, että tehtiinkö oikein vai väärin. Nyt on asetettu ennakkotapaus ja minun mielestäni tästä lähtien jos näkyy yksi keltainen lippu, niin pieni kaasun nosto ja matka jatkuu.
Hänen mukaansa tilanteessa toimittiin selkeästi väärin.
– Turvallisuutta ajatellen väärin toimittu. Hyvä show’n kannalta. Minun mielestä eihän tuollaisella keltaisella lipulla ole mitään merkitystä. Siihen voidaan laittaa sellainen vaaleanvihreä, että tästä voi vetää melkein täysillä, Oikarinen jyrähtää.
Antonellilla meni huuruun
Ferrarin Leclerc ja Lewis Hamilton sijoittuivat aika-ajoissa toiseksi ja kolmanneksi. Russellin tallikaveri Kimi Antonelli jäi neljänneksi. Italialaiskuski luuli tilanteessa olevan tuplakeltaiset, minkä takia hän keskeytti kierroksensa.
– Luulen, että hän luuli sen olevan tuplakeltaiset, tallipäällikkö Toto Wolff selitti.
Tiimiradiossa kuullun pätkän perusteella Antonelli tosiaan luuli näin käyneen.
– Miten George paransi aikaansa? Antonelli kysyi tallilta.
– Ilmeisesti hän nosti kaasua keltaisen lipun aikana, Peter Bonnington kuittasi italialaiselle.
– Joo, mutta se oli tuplakeltainen? Antonelli kysyi.
– Se täytyy tarkistaa vielä, Bono vastasi.
– Mutta Bono, en ymmärrä, sanoit minulle keltainen, keltainen. Minulla oli tuplakeltainen ratissa.
– Täällä näkyy vain yksi keltainen. Se oli yksi keltainen, Bonnington kuittasi.
Valtteri Bottas starttaa kilpailuun lähtöruudusta 20.