Helsingin hovioikeus on korottanut kolmella vuodella nykyään 28-vuotiaan helsinkiläismiehen vankeusrangaistusta. Eero Ilmari Pajala tuomittiin 15 vuodeksi vankeuteen kolmesta törkeästä lapsenraiskauksesta ja lasta seksuaalisesti esittävän kuvan levittämisestä.
Pajalan uhreina oli kaksi nuorisokodista karkuretkellä ollutta tyttöä. Hän oli tyttöjen kanssa sukupuoliyhteydessä eri tavoin vuoron perään toisen katsellessa.
Sukupuoliyhteyksiin sisältyi myös kuristamista kädellä ja vyöllä.
”Näytti kuolleelta”
Toinen tytöistä oli seurannut järkyttyneenä ja peloissaan, kuinka hänen kaverinsa oli mennyt tajuttomaksi useita kertoja ja ”näytti kuolleelta”.
Aamulla tytöt lähtivät toisen tuttavansa luo.
Nuorisokodin ohjaaja todisti oikeudessa kertoen, etteivät tytöt voineet hyvin, kun heidät noudettiin takaisin. He kertoivat raiskauksesta, johon oli liittynyt väkivaltaa. Ohjaaja teki rikosilmoituksen.
Pian selvisi, että tytöt olivat saaneet klamydiatartunnan.
Rikos tapahtui elokuun 2023 alussa, jolloin Pajala oli 25-vuotias, ja tytöt 14-vuotiaita.
Yli 20 kertaa
Pajala oli kohdannut toisen tytöistä ensi kerran jo saman vuoden tammikuussa. Aluksi uhri oli ollut vain 13-vuotias. He olivat tavanneet sittemmin yli 20 kertaa, ja jokaisella tapaamiskerralla oli ollut yhdyntöjä, useimmiten myös kuristamista.
Tapaamisten yhteydessä Pajala oli piirtänyt tytön kehon tussilla ja mattoveitsellä ”huora”-tyyppisiä halventavia tekstejä.
Pajalan mukaan kaikki tämä tapahtui, koska molemmat sitä halusivat.
Helsingin hovioikeus oli eri mieltä ja katsoi, että Pajala oli kerta toisensa jälkeen tapaamisissa nöyryyttänyt nuorta uhria, joka ei ikänsä vuoksi olisi edes voinut antaa suostumustaan itseään vahingoittaviin tekoihin.
Pajala on ollut rangaistustaan suorittava vankeusvanki helmikuusta 2024 lähtien, jolloin käräjäoikeus hänet tuomitsi. Hovioikeuden päätöksellä vankeus jatkuu.
Eero Pajalan tulee maksaa ensimmäiselle uhrilleen korvauksia yhteensä 33 000 euroa ja toiselle 13 500 euroa korkoineen.