Historiallinen hellevaroitus Hollannissa romutti jättifestarin – Suomalainen Noora: ”Ollaan jumissa”
Defqon.1-festivaali Alankomaissa on peruttu kokonaan poikkeuksellisen helleaallon vuoksi, kertoo tapahtuman järjestäjä Q-dance.
– Tämä on ensimmäinen kerta, kun Alankomaat on koskaan antanut punaisen varoituksen korkeiden lämpötilojen vuoksi, järjestäjä kertoo tiedotteessaan.
Festivaalilla paikan päällä oleva suomalainen Noora Moilanen kertoo, että päätös tuli yllättäen. Hänellä oli viikonloppulippu tapahtumaan. Järjestäjät olivat jo aiemmin ilmoittaneet, että päivälippujen haltijat eivät enää saa osallistua voimakkaan helleennusteen vuoksi.
– Pari tuntia sitten tuli tieto, että koko festari perutaan. Ilmeisesti viranomaiset ovat katsoneet, että sääolosuhteet ovat liian kuumat eivätkä halua ottaa riskiä, hän kertoo.
Moilasen mukaan tieto tuli nopeasti sosiaalisen median kautta.
– Kaveri sanoi, että katso Instagramia. Sinne oli tullut ilmoitus, että festarit päättyvät tähän.
Tunnelma alueella muuttui hetkessä.
– Ihmiset ovat tosi pettyneitä ja turhautuneita. Osa on riehunut alueella, tavaroita on rikottu ja siellä on ollut sellaista yleistä kapinaa, Moilanen kuvailee.
Myös hollantilainen yleisradioyhtiö Omroep Flevoland raportoi häiriökäyttäytymisestä alueella.
Monet kävijät olivat majoittuneet festivaalin leirintäalueelle. Moilanen kertoo olevansa edelleen siellä.
– Olen itse leirinnässä, mutta käsittääkseni päivän aikana pitää viimeistään lähteä pois.
Peruutus sotki myös matkasuunnitelmat.
– Mietin vielä, mitä tässä tekisi ja minne menisi. Täällä ollaan vähän niin kuin jumissa.
Järjestäjä kertoo pyrkivänsä auttamaan kävijöitä pääsemään turvallisesti kotiin. Perjantaina leirintäalue ja osa festivaalialueesta pidetään avoinna ilman musiikkiohjelmaa, jotta osallistujat voivat järjestellä kotimatkansa.
Moilanen kertoo odottaneensa tapahtumaa pitkään.
– Olen tosi turhautunut ja pettynyt. Koko vuoden odottanut tätä ja ottanut töistä vapaata, ja sitten käy näin.