HU: Kaupungin päätös raivostutti helsinkiläisjoukon: ”Onko kaupungilla oikeus näin vaan hävittää ihmisen omaisuus?”
Stansvikinkallion alueella olevat kesämajat tulee poistaa vuoden 2028 aikana, kertoo Helsingin Uutiset. Alueelle ei kuitenkaan aiota rakentaa, vaikka alun perin Stansvikinkallion metsäalueelle suunniteltiin kerrostaloja.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti asiasta tiistaina.
Uusikylän alueella on 70 vuoden ajan sijainnut 30 kesämajaa, joita käyttää arviolta hieman yli sata mökkiläistä.
Kesämajojen omistajien tulee poistaa majat itse. Majoille on osoitettu uudet paikat Vanhakylän kesämaja-alueelta vajaan kilometrin päässä.
Kesämajan Uusikylässä omistava Roy Koto kertoi keskiviikkona Helsingin Uutisille, että vaatimus siirtää mökit pois alueelta on posketon.
Hänen mukaansa asiasta on keskusteltu muiden mökkiläisten kanssa. Mökkiläisistä moni ajattelee, että mökit eivät kestä siirtämistä, vaan ne jouduttaisiin purkamaan.
– Vedämme jonkin aikaa henkeä ja suunnittelemme sitten jatkoa. Alamme vähitellen selvittää omaisuuden tärvelemisen juridiikkaa. Onko meillä mitään pelinappuloita, että saisimme mökit jäämään alueelle?
– On heitetty ilmaan kysymys, että onko kaupungilla oikeus näin vaan hävittää ihmisen omaisuus? Koto kysyi.