Suomessa pitkään asunut pariskunta pakeni 13-vuotiaan saksanpaimenkoiransa kanssa Venäjälle, koska valvova eläinlääkäri antoi koiralle lopetusmääräyksen.
Asiasta uutisoi Helsingin Uutiset. Tapaus on parhaillaan Helsingin hallinto-oikeuden käsittelyssä.
Imatralla asuva pariskunta vei pyörätuolia käyttävän koiran Helsinkiin lapsilleen hoitoon. Pariskunnan mukaan koira on käyttänyt pyörätuolia kolmen vuoden ajan. Se kannattelee nivelrikkoa sairastavan koiran takaraajoja.
Hoidon aikana naapurustosta tehtiin kaksi eläinsuojeluilmoitusta koirasta. Valvova eläinlääkäri teki tarkastuskäynnin ja totesi koiran kokevan voimakasta kipua ja kärsimystä.
HU:n näkemästä eläinlääkärin tarkastuspöytäkirjasta käy ilmi, että koira ulvahti voimakkaasti, kun sitä nostettiin lanneselän alueelta. Koira ei myöskään pystynyt kunnolla liikkumaan liukkaalla lattialla, vaan veti takapäätään perässään.
Lopuksi koira ulosti alleen, kun se autettiin takaisin petipaikalleen.
Pariskunta ei hyväksynyt koiransa lopettamista ja veivät sen Venäjälle. Pariskunnan mukaan koira oli Imatralla eläinlääkärin seurannassa ja sai kipuunsa pistoshoidon kerran kuussa.
Pariskunta arvioi Helsingin Uutisille, että koira voisi elää vielä kaksikin vuotta. Heidän mukaansa koira sai virheellisen diagnoosin, koska se oli stressaantunut vieraista ihmisistä.