Jimi oli kolme vuorokautta nukkumatta: ”Siihen kipuun turtui”
Valmentaja ja vaikuttaja Jimi Strömberg teki kesäkuun lopulla hurjan kävelytempauksen. Hän nimittäin käveli Tampereelta Porvooseen.
Matkassa meni lähes kolme vuorokautta, ja kilometrejä kertyi 201.
– Idea lähti siitä, että halusin haastaa itseäni ja päästä henkisesti sellaiseen paikkaan missä kroppa antaa jo periksi, mutta jatkan vaan mielen voimalla, Strömberg kertoo Iltalehdelle.
Hän oli jo viime vuonna kävellyt Porvoosta Pyhtäälle, mutta hän halusi haastaa itseään vielä lisää. 80 kilometrin matka ei ollut tarpeeksi pitkä.
Tampere–Porvoo-reitti valikoitui sen vuoksi, että Strömbergin isoveli asuu Tampereella.
– Pääsin hänen kyydissään juhannuksen jälkeen Tampereelle ja ajattelin, että sieltähän on sopiva matka. Kaksisataa kilometriä tulee täyteen.
Matka sujui Strömbergin mukaan hyvin, vaikka joitakin takapakkeja matkan aikana ilmeni. Kun matkaa oli taittunut 80 kilometriä, Strömbergin polvea alkoi vihloa kovasti.
– Vihlontaa jatkui sellaiset parikymmentä minuuttia, kunnes se pikkuhiljaa hellitti. Siinä 20 minuutin aikana olin ihan varma, että nyt, jos tämä ei lopu, niin matka on tässä.
Valmentaja veti särkylääkkeet naamaan ja jatkoi matkaa.
– Siihen kipuun turtui. Aina välillä se ilmoitti itsestään, ja meinasi jalka pettää alta.
Ei nukkunut matkan aikana
Strömberg kertoo, että hän käveli koko matkan nukkumatta ollenkaan. Joitakin lyhyitä taukoja hän kuitenkin piti.
– Kroppa ei ehdi palautua kun ei nuku, niin sitten kaikki se väsymys, kipu ja kuormitus kasautui kolmen vuorokauden aikana. Kyllä sen huomasi, että nyt on valvottu.
Päivällä väsymystä ei huomannut. Öisin oli vaikeampaa. Varsinkin toisena yönä Strömbergille tuli sellainen olo, että pitäisi päästä nukkumaan.
– Silmät olivat puoliksi auki ja puoliksi kiinni. Siinä vaan jatkoin matkaa ja tuntui siltä, että nyt alkaa näkemään kaikenmoisia näkyjä ja hallusinaatioita, hän kertoo.
Strömberg striimasi lähes koko matkan Twitch-striimausalustalle. Seuraajilta tullut palaute oli kannustavaa, ja jotkut tulivat jopa tuomaan Strömbergille ruokaa.
Osa seuraajista kuitenkin ihmetteli, miksi Strömberg ei nukkunut matkan aikana ollenkaan.
– Se [unettomuus] nyt oli vain osa sitä haastetta. Nukkuminen olisi jakanut matkan osiin, ja se ei ollut tarkoitus.
Seuraava haaste jo kiikarissa
Strömberg aloitti kävelynsä maanantaina ja palasi kotiin torstaina. Palautuminen on sujunut rennosti.
– Nukuin varmaan joku seitsemän tuntia. Olisi varmaankin pitänyt nukkua enemmän, mutta kipu oli kovaa ja en saanut nukuttua.
Valmentaja aikoo oleskella kotona viikon ja liikkua sen verran kuin pystyy. Seuraava haaste on jo suunnitteilla, mutta siihen ei liity tällä kertaa kävely.
– Aloitan valmistautumisen kehonrakennuskilpailua varten. Se on sitten pidempi, hieman erilainen haaste, Strömberg sanoo.