Näkökulma:Keskustelu miehistä ja karhuista on typerä – Ainakin sellaisenaan
Miehet vastaan karhut -keskustelun ei olisi enää tarvinnut herätä – ainakaan sellaisenaan. Itse kysymyksen ihmettely vie nimittäin keskustelun ojaan. Koko keskustelun ydin, se, että naiset pelkäävät, jää karhujen sivuun.
Keskustelu räjähti taas käsiin, kun näyttelijä Linnea Leino sanoi muutama päivä sitten Ylen henkilöjutussa, että kohtaisi metsässä mieluummin karhun kuin tuntemattoman miehen.
Sosiaalisessa mediassa käytiin ensimmäisen kerran sama keskustelu jo kaksi vuotta sitten. Naisilta kysyttiin silloin, kohtaisivatko he metsässä mieluummin karhun vai tuntemattoman miehen. Moni nainen vastasi tuolloin valitsevansa karhun.
Kysymys on huono, sillä paitsi että miehiä ja karhuja on älytöntä verrata keskenään, kärjistää se keskustelua turhaan.
Keskustelu kärjistyy, koska naiset haluavat peloilleen näkyvyyttä, ja yksittäiset miehet säikähtävät sitä, että heitä syytetään.
Karhujen ja miesten ympärillä pyörivästä keskustelusta tekee harvinaisen ärsyttävän se, etteivät ihmiset joko tahallisesti tai tahattomasti ymmärrä, mistä siinä on kyse (ei karhuista). Tällöin keskustelu kääntyy itseään vastaan, vaikkakin joskus tärkeä aihe vaatikin keskustelun kärjistymistä.
Esimerkiksi kokoomuksen kansanedustaja Tere Sammallahdelta tuntui menevän vertauksen pointti täysin ohi. Hän suuttui Leinon kommentista ja haukkui viestipalvelu X:ssä Ylen juttua ”psykoottiseksi miesten demonisoinniksi”. Samalla hän ehdotti Leinolle haastetta eläintarhassa. Haasteessa Sammallahti ehdotti, että Leino viettäisi tunnin häkissä karhun kanssa tai sen ulkopuolella Sammallahden kanssa.
Sen pohtiminen, kumpi metsässä todennäköisemmin tappaa ihmisen, karhu vai ihminen, ei ole tarpeellista. Käydään faktat kuitenkin kerran läpi.
Suomessa karhu on tappanut ihmisen viimeisen sadan vuoden aikana kerran, uutisoi Iltalehti.
Sen sijaan jo 11 naista on kuollut pelkästään yhden vuoden aikana väkivallan seurauksena. Tekijä on suurimmassa osassa tapauksia ollut mies.
Tilastojen valossa on siis todennäköisempää tulla miehen tappamaksi.
Sen pohtiminen, kumpi on vaarallisempi luonnossa, karhu vai mies, on vielä tarpeettomampaa. Tuskin kukaan kiistää karhun vaarallisuutta.
Sammallahti monen muun tapaan jäi keskustelussa todistelemaan karhujen vaarallisuutta sen sijaan että olisi yrittänyt ymmärtää, mistä karhujen ja miesten vertauksessa on kyse.
Häneltä taisi mennä Ylen jutussa ohi Leinon maininta siitä, että Leinon metsässä kohtaamista miehistä suurin osa on ollut mukavia. Leino mainitsi myös sen, että hän on kohdannut vaelluksillaan epäasiallisuuksia huutaneita miehiä, mikä taisi myös mennä Sammallahdelta ohi.
Monet viisaat ovat sanoneet, että kuuntelu on taidoista yksi tärkeimmistä.
Jälleen herännyt karhukeskustelu osoittaa, että puolustuskannalle menevillä miehillä on vaikeuksia kuunnella, mitä nainen sanoo.
Keskustelussa ei ensimmäisenä kannattaisikaan juuttua siihen, miksi naiset pelkäävät karhuja vaan kuunnella, mitä he yrittävät kertoa tunteistaan.
Iltalehti kysyi tällä viikolla karhu vai mies -kysymyksen uudelleen. Moni vastasi, että kohtaisi mieluummin karhun.
Vastausten viesti on painava. Naiset pelkäävät miehiä.
Uskon, että lähtökohtaisesti ihmiset, miehetkin, ovat hyviä. Ja jos jonkun tarvitsee vielä kuulla: kaikki miehet eivät tapa tai raiskaa, vaikkakin tilastojen mukaan raiskaaja voi olla myös se hyväkäytöksinen siskonpoika tai kaveriporukan pidetyin mies.
Keskustelun herättämät tunteet ovat todellisia sukupuolta katsomatta. Yhtä lailla on totta, että hyvin käyttäytyvää miestä ärsyttää se, että naiset kokevat miehet uhkana. Yhtä totta on se, että naisia pelottaa liikkua yksin ulkona miesten takia.
Erona on kuitenkin se, että miesten pelko tuntuu enemmän liittyvän siihen, miten heidät miehinä nähdään. Naisten pelko on konkreettisempi: he pelkäävät tulevansa murhatuksi tai raiskatuksi kotimatkallaan.
Näin tapahtui 15-vuotiaalle Vendille. Ja liian monelle muulle.
Vendi joutui julman teon uhriksi keskellä yötä pimeässä metsikössä kaksi vuotta sitten Valkeakoskella.
Iltalehti uutisoi viikko sitten myös toisesta kaksi vuotta sitten tapahtuneesta alaikäisen tytön raiskauksesta. Siinä kolme miestä joukkoraiskasi 17-vuotiaan tytön Malmilla sairaalan pusikossa, kun tyttö oli tuotu sairaalaan yli kahden promillen humalassa.
Ei ole ihme, että naisia pelottavat erityisesti tuntemattomat miehet metsässä, koska pelkästään yhden vuoden aikana 11 naista on kuollut henkirikoksen uhrina.
Se ei ole ihme, koska tilastojen mukaan pari- ja lähisuhdeväkivallan uhrien määrä nousi viime vuonna edellisvuoteen verrattuna ennätyslukemiin, kertoo Tilastokeskus. Tekijät ovat tapauksissa selkeästi useimmiten miehiä.
Se ei ole ihme: Euroopan unionin perusoikeusviraston tutkimuksen mukaan Suomi on EU:n turvattomin maa naisille.
Eikä se ole ihme, koska Tilastokeskuksen vuonna 2021 julkaistun raportin mukaan noin joka kolmas nainen on kokenut 15 vuotta täytettyään parisuhteen ulkopuolista seksuaaliväkivaltaa.
Loppuun vielä oma vastaukseni karhukysymykseen. En varmasti haluaisi kohdata metsässä karhua, mutta en tuntematonta miestäkään. Myönnän, että molemmat herättäisivät minussa vähintään pienen epämukavuuden tunteen.