Pika-aituri Nooralotta Neziri koki viime kesän päätteeksi hetken, jollaista ei toivoisi kenellekään.
Takana oli monien vaikeiden vuosien jälkeen huippukesä ja elokuussa Kalevan kisoissa juostu oma ennätys 12,73.
Neziri kohensi ennätystään jo aiemmin kesäkuussa, jolloin hän juoksi Kuortaneella ajan 12,80. Ennen viime kesää ennätys kirjattiin lukemin 12,81, joka oli peräti yhdeksän vuoden takaa.
Edessä olivat Tokion MM-kisat ja käynnissä valmistava leiri. Kaiken piti olla kunnossa, kunnes aitaharjoituksessa pika-aiturin eturistiside sanoi sopimuksensa irti. MM-kisat sai unohtaa sillä hetkellä.
Nyt yhdeksän kuukautta myöhemmin Neziri muistelee tilanteen olleen täysin absurdi.
– Hetken mietin, milloin herään tästä painajaisesta.
Mielessä kävi hetkellisesti jopa uran päättyminen.
– Ajattelin, että en jaksa. Eiköhän tämä ollut tässä.
Nopeasti ajatukset kääntyivät tilanteesta selviämiseen ja polven kuntouttamiseen. Myös lääkäri antoi vihreää valoa kisaradoille palaamiselle.
– En halunnut lopettaa siihen, että ensin juoksen ennätyksen ja sitten tulee tämä vamma.
Leikkaus
Polvileikkaus suoritettiin 26. syyskuuta. Kuntoutusprosessi on edennyt Nezirin mukaan suunnitellusti. Ensimmäinen puoli vuotta oli henkisesti kaikkein hankalin ajanjakso.
– Aika kului todella hitaasti. Polvi rajoitti niin paljon tekemistä, että välillä oli melko yksitoikkoista tekemistä.
Leikkauksen jälkeen Neziri ei kolmeen kuukauteen saanut edes hölkätä. Ensimmäiset nopeustreenit hän teki maaliskuun lopussa lenkkarit jalassa.
Piikkarit jalassa tehtyjä treenejä on kertynyt 5–6 kappaletta.
– Nyt edessä on kriittinen kuukausi. Nopeustreenejä on takana melko vähän, ja nyt näkee kuinka kroppa ottaa niitä vastaan.
Tavallisesti eturistisidevammasta kuntoutuminen takaisin kilparadoille kestää noin yhdeksän kuukautta. Tuon ajanjakson jälkeen riski vamman uusiutumiselle on merkittävästi pienempi.
Tavoitteena Kalevan kisat
Aitakisoissa Neziriä tuskin tullaan tänä kesänä näkemään. Tavoite on kuitenkin laittaa kisalappu rintaan, tällä kertaa sileillä matkoilla.
Porilainen Neziri toteaa, että Kalevan kisat heinäkuun lopulla ovat kesän isoin tavoite. Sitä ennen olisi tarkoitus saada muutama kisastartti alle.
– Todennäköisesti ekat kilpailut ovat pitkän tauon jälkeen vähän hakemista.
Tämän kesän ensisijainen tavoite on kuunnella kroppaa ja edetä polven sallimissa rajoissa turhia riskejä välttäen.
– Vaikka en kilpailisi tänä kesänä lainkaan, se ei isossa kuvassa muuttaisi mitään.
Uudet tavoitteet siintävät jo tulevaisuudessa, ja seuraava suuri määränpää on kilpailla EM-hallikisoissa ensi maaliskuussa. Haaveissa on myös oman ennätyksen parantaminen.
– Haluaisin juosta 12,5-alkuisen ajan. Sen tavoitteen olen asettanut itselleni jo nuorena urheilijana.
Viime viikolla Neziri seurasi Paavo Nurmi Games -kisoja katsojana. Uusi rooli tuntui aiempiin vuosiin verrattuna siedettävämmältä.
– Tapahtuneesta on kulunut jo melkein vuosi. Pahin šokki on jo helpottanut ja olen ennättänyt käsitellä asiaa. Rehellisesti oli jopa ihan mukavaa seurata kisoja katsojana.