Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan jäsen, sosiaalioikeuden yliopistolehtori Pauli Rautiainen tyrmää perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakummun ehdotuksen lautakunnan lakkauttamisesta.
Aittakumpu esitti lakkauttamista sen jälkeen, kun Espoon kaupunki päätti olla maksamatta lautakunnan suosittamia korvauksia oppilaalle ja tämän isälle Lauri Ojalalle siitä hyvästä, että lapsi joutui kuulemaan Suvivirren ja Varpunen jouluaamuna -kappaleen koulun tilaisuuksissa vastoin tahtoaan.
– Oikeusvaltiossa ei mielestäni ole soveliasta, että johonkin yksittäiseen viranomaispäätökseen tyytymättömät, varsinkaan kansanedustajan asemassa olevat, vaativat viranomaisen tai lainkäyttöelimen lakkauttamista tyytymättömyytensä ilmaisuna, Rautiainen sanoo.
Aittakumpu perusteli kantaansa sillä, että lautakunta on hänen mukaansa ”täysin turha ja veronmaksajien rahaa vievä organisaatio”.
– Kukaan ei menettäisi mitään, jos se ja myös yhdenvertaisuusvaltuutetun virka lakkautettaisiin, hän tylytti tiistaina.
Vertaus muihin viranomaisiin
Rautiainen pitää Aittakummun puheenvuoroa huolestuttavana ja näkee siinä merkkejä oikeusvaltion rapautumisesta.
– Meidän tulisi suhtautua asiaan hyvin suurella huolella, jos tällaisia puheenvuoroja kuuluu yhteiskunnassa.
Hän vertaa tilannetta rakennuslupiin. Jos ihminen ei saa haluamaansa rakennuslupaa, hän voi valittaa päätöksestä.
– Emme me vaadi silloin rakennuslupaviranomaisen lakkauttamista.
Sama koskee Rautiaisen mukaan kaikkia viranomaisia tai lainkäyttöelimiä asiasta riippumatta. Jos viranomaispäätös tuntuu väärältä, siihen haetaan muutosta oikeuslaitoksen kautta.
Keskustelu tärkeää
Rautiaisen mukaan on oikeusvaltiollisesti tärkeää, että rakenteista käydään yhteiskunnallista keskustelua.
– Yhteiskuntapolitiikkaan kuuluu, että eri tahoilla on perusteltuja mielipiteitä siitä, mihin suuntaan rakenteita kehitetään.
Keskustelua voidaan käydä esimerkiksi siitä, millaista toimivaltaa yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan kaltaisella toimielimellä on.
– Onko ikään kuin perusteltua, että lautakunnan toimivallan rajauksia poistetaan vai että lautakunnan toimivaltaa on eri osa-alueilla rajattu? Rautiainen pohtii.
Suomi on sitoutunut
Rautiaisen mukaan lautakunnan lakkauttaminen heikentäisi merkittävästi erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien oikeusturvaa.
Hän kertoo, että lautakunnan puoleen kääntyvät esimerkiksi vammaiset henkilöt eri arkielämän kysymyksissä.
– Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan kaltaisen matalan kynnyksen oikeussuojaelimen poistaminen vaikuttaisi kaikkein dramaattisimmin juuri tämäntyyppisten ryhmien oikeussuojan toteutumiseen, Rautiainen sanoo.
Lautakunta toimii yhteiskunnassa tärkeänä väliportaana. Sen avulla on mahdollista käsitellä tilanteita, jotka eivät vaadi rikosoikeudellisia toimia, mutta joita ei voida ratkaista pelkällä neuvonnalla.
– Jos lautakuntaa ei olisi, puuttuisi yhteiskunnasta ikään kuin saavutettava ja kevyt instrumentti, jonka avulla voidaan käsitellä tällaisia tekoja.
Rautiainen muistuttaa, että Suomi on sitoutunut kansainvälisiin velvoitteisiin, kuten EU-direktiiveihin, jotka edellyttävät yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan kaltaisen elimen olemassaoloa.
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta
Lähde: Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta