Suviseurat ovat saaneet paikalliset kaupat varautumaan poikkeukselliseen asiakasvirtaan. Kauhavan Ykkösapteekki on kasvattanut varastojaan jopa kuusinkertaisiksi normaaliin verrattuna.
– Olemme tilanneet tällä viikolla tavaraa varmaan viisi–kuusinkertaiset määrät tavanomaiseen viikkoon nähden. Haluamme varmistaa, että kaikkea riittää, apteekkari Mika Wallin kertoo.
Kauhavan Ykkösapteekki toimii tänä vuonna Suviseurojen yhteistyöapteekkina, ja tapahtuma-alueelle on perustettu erillinen sivuapteekki. Wallin kertoo, että heidän henkilökuntaansa työskentelee sekä keskustan apteekissa että seurakentällä.
– On ollut todella vilskettä ja vilinää koko viikko, ja tuntuu, että Kauhavalle on tullut ilahduttavan paljon porukkaa, Wallin sanoo.
Vanhoillislestadiolaisten kesätapahtuman odotetaan tuovan Kauhavalle 84 000 kävijää. Noin 15 000 asukkaan kaupungissa Suviseurat on siis merkittävä tapahtuma paikallisille yrittäjille.
Wallin kertoo, ettei hän ole asettanut varsinaisia myyntitavoitteita.
– Tärkeintä on, että lääkehuolto onnistuu ja kaikki menee hyvin. Tähän on investoitu paljon henkilöstöä, kalustoa ja pidempiä aukioloaikoja, mutta myyntitavoitteita ei ole ehditty miettiä.
Eniten kysyntää odotetaan lasten lääkkeille, raskaana olevien lääkkeille ja allergialääkkeille. Myös punkkikausi näkyy apteekin varautumisessa.
– Tapahtuma-alueella olemme panostaneet erityisesti kipulääkkeisiin, allergialääkkeisiin sekä ensiaputarvikkeisiin, kuten laastareihin ja sidetarvikkeisiin.
Huomioitu tilausmäärissä
Iltalehti vieraili muissakin Kauhavan keskustan kaupoissa, kuten K-supermarketissa, Lidlissä, Alkossa, Tokmannilla ja Halpakaupassa. Näissä oli torstaina päiväsaikaan melko rauhallista, ja hyllyissä oli hyvin myytävää. Monessa kerrottiin, että Suviseurat on huomioitu tilausmäärissä.
Kauhavan S-marketissa myyjä Emma Sandvik kertoo Suviseurojen tuovan kauppaan selvästi tavallista enemmän kävijöitä.
– Totta kai se tuo paljon enemmän asiakkaita, kun ihmiset tulevat tänne viettämään aikaa, niin he käyvät yleensä ensin kaupassa, Sandvik sanoo.
S-marketissa on Sandvikin mukaan varauduttu erityisesti juomien, kertakäyttöastioiden ja tiettyjen ruokatarvikkeiden suureen kysyntään.
Kauhavalainen Sandvik kertoo asuvansa aivan Suviseura-alueen vieressä. Kun siinä lentokentän lähellä asuu, niin se näkyy lisääntyneenä liikenteenä, erilaisina ääninä ja ajoittaisina ruuhkina.
– Onhan se erikoista, kun normaalisti hiljaisilla hiekkateillä liikkuu yhtäkkiä tuhansia ihmisiä. Samalla onhan se jännää, että näin pienelle paikkakunnalle tulee niin paljon väkeä kerralla, hän sanoo.