Putinin liittolainen eroaa – Yrittää kovaa temppua
Serbian presidentti Aleksandar Vučić ilmoitti lauantaina eroavansa virastaan viikkojen sisään, mikä johtanee ennenaikaisiin vaaleihin.
Belgradissa tuhansille kannattajilleen puhunut Vučić sanoi johtavansa Serbian edistyspuolueen (SNS) uuteen vaalivoittoon. Reutersin ja Politicon mukaan presidentti ei tarkentanut, milloin hän eroaa ja hajottaa parlamentin.
Eron taustalla ovat 18 kuukautta kestäneet hallituksenvastaiset protestit. Opiskelijajohtoiset mielenosoitukset saivat alkunsa, kun Novi Sadin rautatieaseman katto romahti 2024 vakavassa onnettomuudessa.
Protestoijien mukaan tapaus paljasti Vučićin hallinnon korruptoituneisuuden ja epäpätevyyden. Mielenosoitukset ovat Serbian suurimmat sitten Slobodan Miloševićin syrjäyttämisen vuonna 2000.
Vuonna 2017 presidentiksi valittu Vučić ei voi enää pyrkiä jatkokaudelle. Asiantuntijoiden mukaan hän yrittänee nousta pääministeriksi ja jatkaa näin Serbian hallitsemista.
– Tämä ei ole Vučićin loppu. Hänen suunnitelmansa ei todellakaan ole jäädä eläkkeelle politiikasta – päinvastoin, sanoo puolalaistutkija Radivoje Grujic Reutersille.
Opposition mukaan Vučić yrittää välttää hallituksensa kaatumisen ja takertua valtaan. Presidentti syyttää protestien olevan ulkomainen salajuoni Serbian tuhoamiseksi.
Serbian presidentin virka on virallisesti vain seremoniallinen, mutta Vučić on toiminut käytännössä maan johtajana 12 vuoden ajan. Itsevaltainen Vučić muistuttaa tässäkin mielessä liittolaistaan Venäjän presidentti Vladimir Putinia, joka hyppäsi pääministeriksi kiertääkseen presidentinkausien rajoituksia.