Venäjän duuman edustaja Aleksei Žuravljov sanoo, että Suomesta on tullut ”toinen Ukraina”, josta Venäjä voisi tuhota puolet halutessaan.
Žuravljov on Venäjän presidentti Vladimir Putinin liittolainen ja edustaa Rodina-puoluetta Venäjän parlamentin alahuoneen duumassa.
Sotaisista lausunnoistaan tunnettu Žuravljov sanoi, että Venäjä aikoo ”vahvistaa puolustustaan” Suomen vastaisella rajalla vastauksena uutisiin Tampereelle perustettavasta raskaiden raketinheitinjärjestelmien huolto- ja ylläpitokeskuksesta. Keskuksessa voidaan huoltaa yhdysvaltalaisen Lockheed Martinin MLRS (Multiple Launch Rocket System) -ammuntajärjestelmiä.
– He jatkavat tilanteen eskaloimista ja yrittävät kaikin keinoin suututtaa Venäjän. Emme tietenkään aio antaa periksi provokaatioille, mutta vahvistamme puolustustamme tällä varsin merkittävällä raja-alueella, Žuravljov Gazeta.Ru -sivuston haastattelussa.
– Vakuutan teille, että sinne on jo nyt keskitetty riittävästi sotakalustoa tuhoamaan puolet Suomesta.
Žuravljov haukkuu myös tasavallan presidentti Alexander Stubbia, joka ”osaa lähinnä syöttää golfpalloja” Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpille.
– Suomi on vähitellen muuttumassa toiseksi Ukrainaksi. Neutraalista ja meille varsin ystävällismielisestä maasta on muutamassa vuodessa muuttunut Naton-jäsen, joka kaiken lisäksi nostaa aika ajoin esiin kysymyksen ydinaseiden sijoittamisesta alueelleen.
Žuravljov toimii duuman puolustuskomitean varapuheenjohtajana.