Tunteet kuumenivat vantaalaisessa saunassa maaliskuussa 2024. Nelikymppinen mies kuristi 13-vuotiasta poikaa ja pahoinpiteli tämän isoveljen löylykauhalla.
Väkivallanteko tapahtui Myyrmäen uimahallin saunassa.
Teinipoika oli 26-vuotiaan isoveljensä kanssa uimahallin saunassa, kun tuiki tuntematon 41-vuotias mies kävi heidän kimppuunsa.
Ensin mies löi isoveljeä löylykauhalla rintaan. Sitten hän tarttui pikkuveljeä kaulasta ja kädestä ja raahasi tätä ulos saunasta.
Kovista otteista aiheutui kipua, punoitusta ja mustelmaakin.
Väkivallanteon motiivi oli supisuomalainen: Mies oli ilmeisesti pahastunut siitä, etteivät veljekset olleet saunassa alasti, vaan uima-asuissa.
Keski-ikäinen mies kiisti pahoinpitelysyytteet ja sanoi joutuneensa itse rikoksen uhriksi.
Miehen mukaan isoveli oli iskenyt häntä saunan edustalla nyrkillä kasvoihin siten, että hänen hampaansa löystyivät.
Oikeuden mukaan on mahdollista, että isoveljen käsi on osunut miestä kasvoihin hänen yrittäessään suojella pikkuveljeään. Jäi kuitenkin näyttämättä, että isoveli olisi lyönyt nyrkillä.
Syyte pahoinpitelystä hylättiin.
Sen sijaan Itä-Uudenmaan käräjäoikeus katsoi, ettei veljeksillä ollut minkäänlaista motiivia valehdella väkivallasta. He eivät tunteneet miestä ennalta.
Mies tuomittiin kahdesta pahoinpitelystä sakkorangaistukseen. Kahdeksankymmentä päiväsakkoa tekee hänen tuloillaan 2 960 euroa.
Lisäksi miehen on korvattava kummallekin uhrille 300 euroa kivusta, särystä ja muusta tilapäisestä haitasta sekä maksettava vielä oikeudenkäyntikuluja reilut 3 700 euroa.
Mies haki muutosta maaliskuussa annettuun käräjätuomioon, mutta päätyi perumaan valituksensa. Näin ollen tuomio jää lainvoimaiseksi.