Sukulaismies huomasi kotonaan jotain outoa – Pian selvisi 15-vuotiaan kammottava suunnitelma: ”Te kuolette kaikki”
”Tästä tulee Suomen Columbine.”
Näin sanoi tekoaikaan 15-vuotias poika videolla, jossa hän yhdessä 18-vuotiaan kaverinsa kanssa käsittelee aseita. Poliisin mukaan teinipojat suunnittelivat väkivaltaista kouluiskua Tampereen Santalahden Tredu-ammattiopistoon.
– Varokaa vaan Santalahti, te vittu kuolette kaikki, te ootte kusessa, sanoi nuorempi poika.
Syyttäjän mukaan kylmäverinen suunnitelma oli laadittu kuukausien aikana ja teon valmistelut olivat edenneet pitkälle. Poliisin esitutkintamateriaali paljastaa uusia tietoja rikoksen valmistelusta.
”Silloin välähti”
Suunnitelma paljastui maaliskuussa pian sen jälkeen, kun pojat olivat käyneet asekaapilla. Ulkopuolinen henkilö ilmoitti videosta poliisille. Poliisit ottivat yhteyttä 15-vuotiaan pojan sukulaiseen, joka oli havainnut mökkiviikonlopun jälkeen kotona jotain kummallista.
Viedessään pienoiskivääriä asekaappiin mies huomasi, ettei se ollut lukossa. Aseet olivat kuitenkin tallessa. Hetken aikaa asiaa hämmästeltyään hän jatkoi yläkertaan, jossa hänen vaimonsa ihmetteli, miksi risteilykortti oli pöydällä eikä laatikossa.
Muutamaa päivää myöhemmin mies sai puhelun poliiseilta. Häneltä kysyttiin, onko 15-vuotias sukulaispoika ollut heidän luonaan luvan kanssa viikonloppuna. Vastaus oli ei.
Sitten poliisi kysyi, ovatko aseet tallella.
– Silloin välähti kaikki mieleen ja ajattelin, että (sukulaispoika) on varmaan käynyt meillä ja yhdistin risteilykortin tähän.
Mies uskoo, että pojat olivat tonkineet hänen asuntoaan ja löytäneet asekaapin vara-avaimen keittiön kaapista. Pariskunnan kissoja aiemmin hoitanut 15-vuotias poika tiesi, missä hänen sukulaisensa säilyttävät kotiavaintaan.
Asevideon kuvattuaan pojat olivat laittaneet aseet takaisin kaappiin ja poistuneet paikalta.
Mallia Amerikasta
Videolla, jossa pojat ottavat asekaapista kaksi haulikkoa, he pohtivat ääneen, että ampumisesta tulee ”Suomen Columbine”. 18-vuotiaan pojan puhelimesta löytyneen videon perusteella epäillyt ihailivat yhdysvaltalaisia kouluampujia, jotka surmasivat 12 ihmistä Columbinen high schoolissa vuonna 1999.
– On syytä epäillä, että (epäillyt) ovat halunneet kopioida Columbinen kouluampujia. He ovat hankkineet samanlaiset paidat, mitä Columbinen ampujilla on ollut käytössä, ja he ovat halunneet käyttää samanlaisia aseita kuin Columbinen ampujat, poliisin esitutkintapöytäkirjassa arvioidaan.
Tällä viitattiin Columbinen kouluammuskeluun, jossa kuoli 12 ihmistä. Poikien hankkimat paidat vastasivat Columbinen ampujien paitoja, joissa luki *wrath* (viha) ja *natural selection* (luonnonvalinta). Niitä käytettiin myös videoilla.
18-vuotiaan puhelimesta löytyi myös videopäiväkirjamainen tallenne, jossa hän kertoo kuusivaiheisesta suunnitelmasta. Videolla poika pohtii, että suunnitelma on edennyt suunnittelusta, välineiden hankkimisesta ja harjoittelusta asteittain kohti toteutusta.
LUE MYÖS
6-kohtainen suunnitelma
Syyttäjän ja poliisin mukaan 18-vuotiaan syytetyn puhelimelta löytyneissä videopäiväkirjamaisissa merkinnöissä käytiin läpi yksityiskohtaisen suunnitelman eri vaiheet.
Ensimmäinen osa, projekti, oli nimeltään ”molotovit”, toinen osa ”asekaapin avaimen etsiminen”, kolmas osa ”kuvataan, kun testataan aseet”, neljäs osa ”putkipommit” ja viides osa ”aseiden varastaminen”.
Poliisin käsityksen mukaan suunnitelman toteuttaminen oli edennyt maaliskuussa pitkälle.
Kuudes osa käsitteli itse tekoa. Sen nimi oli ”Tuomiopäivä (koulun tuhoutuminen)”.
”Tuomiopäivä koittaa”
18-vuotiaan pojan vankiselliin tehtiin tarkastus huhtikuussa. Sellistä löydettiin runsaasti englanninkielisiä kirjoituksia, joista yksi kiinnitti poliisin huomion. Vapaasti suomennettuna siinä lukee näin:
”En malta odottaa, että pääsen ampumaan päänne irti! Siitä tulee kaunista, sen voin teille taata. Mutta ei, en voi vielä, tulen saamaan kostoni! Tuomiopäivä koittaa teille kaikille paskiaisille!”
Molemmat pojat kiistävät syytteet. He myöntävät suunnitelman ja videot, mutta kiistävät, että mitään olisi ollut tarkoitus toteuttaa. 18-vuotiaan syytetyn mukaan kaikessa oli kyse roolipelaamisesta ja ”larppauksesta”. Vankilatekstit oli kirjoitettu tunnekuohussa, eikä hän tarkoittanut niitä.
– Sinä sanot koko ajan, että en ole tarkoittanut, mutta te olette hankkineet aseet, päässeet aseisiin käsiksi ja muuta. Te olette tehneet konkreettisia tekoja tämän asian eteen, haastoi poliisi kuulusteluissa 18-vuotiaan näkemyksiä.
Videolla, jolla syytetyt käyvät yhdessä läpi suunnitelmaansa, he sanovat yhteen ääneen: ”Kohta ei enää larpata.”
Halusi jättää jäljen
15-vuotias poika ehti täyttää 16 suunnittelun aikana. Poliisikuulusteluihin hän osallistui ikänsä vuoksi äitinsä kanssa.
Hän kertoi luulleensa 18-vuotiaan kaverinsa ideaa kouluampumisesta vitsiksi.
Pojat olivat tutustuneet toisiinsa vain pari vuotta aikaisemmin. Heidän yhteydenpitonsa tapahtui pääsääntöisesti netissä, jossa he pelasivat samoja pelejä yhdessä.
Suhde sai synkän käänteen viime vuoden marraskuussa. 18-vuotias alkoi puhua 15-vuotiaalle kouluampumisista ja ihailemistaan joukkomurhaajista. Väkivaltaisesta materiaalista tuli kaksikon yhteinen mielenkiinnon kohde.
Vanhempi syytetty opiskeli Tredussa, jossa isku oli tarkoitus toteuttaa.
– Itse asiassa se antoi minulle syyn, että miksi se haluaa tehdä sen. Se oli jotain, että hän ei nähnyt itsellensä mitään tulevaisuutta ja halusi jättää jonkun jäljen maailmaan, kertoi 15-vuotias poika poliisille.
”Ihan oikeesti tappaa”
Lopulta puheet etenivät teon suunnitteluun. He tapasivat kasvotusten ensi kertaa kuluvan vuoden tammikuussa. 15-vuotiaan pojan mukaan mitään suunnitelmaa ei ollut tarkoitus toteuttaa.
Kun 18-vuotias mies otettiin kiinni, 15-vuotias yritti ottaa etäisyyttä epäiltyyn rikoskumppaniinsa ja viestitti heidän yhteiselle tutulleen, että 18-vuotias on ”aivan kajahtanut”.
– Musta tuntuu, et se vitun sekopolla ihan oikeesti haluaa tappaa ihmisiä.
15-vuotias poika pääsi tutkintavankeudesta pois jo ennen oikeudenkäyntiä. 18-vuotias syytetty on siellä edelleen.
”En malta odottaa, että pääsen ampumaan nämä pohjasakat, kunhan pääsen helvettiin täältä”, hän kirjoitti paperille Vantaan vankilassa.