Perussuomalaisten entinen puheenjohtaja Timo Soini hämmästelee sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydmania (ps) koskeneen epäluottamuslauseen äänestystä ja sen jälkipyykkiä.
Äänestyksessä hallituspuolue RKP:n edustajat äänestivät tyhjää.
– On täysin käsittämätöntä, että koko eduskuntaryhmä äänestää tyhjää luottamusäänestyksessä oman hallituksensa ministerille, Soini kirjoittaa verkkosivujensa Ploki-blogissa.
Soinin mukaan hänen puheenjohtaja-aikanaan ”moinen pelleily” ei olisi käynyt laatuun.
– Peli olisi ollut tänään iltapäivällä poikki. Syy RKP:n. Kaadoitte hallituksen.
Soinin mukaan RKP ei olisi uskaltanut äänestää tyhjää, jos pääministeri Petteri Orpo (kok) tai valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) olisivat olleet asiassa tiukkoina.
RKP:n äänestysratkaisusta huolimatta Rydman sai eduskunnan luottamuksen äänin 88–74, ja RKP jatkaa hallituksessa.
– RKP istuu hallituksessa kuin paska Junttilan tuvan seinässä. Sellaista kynnystä ei olekaan, johon RKP kompastuu, Soini kirjoittaa.
”Ahdas kielipuolue”
Soinin johtamana perussuomalaiset nousi hallitukseen yhdessä keskustan ja kokoomuksen kanssa vuonna 2015.
Hän kertoo ilmoittaneensa keskustan silloiselle puheenjohtajalle Juha Sipilälle ja kokoomusta johtaneelle Alexander Stubbille, että RKP ei hallitukseen sovi.
– Keväällä 2015 sanoin Sipilälle ja Stubbille, että ahdas kielipuolue RKP ei hallitukseemme tule. Eikä tullut, Soini kirjoittaa.
RKP on ollut varsin matalasta kannatuksestaan huolimatta suurimmassa osassa itsenäisyyden ajan hallituksista. Pisin oppositiokausi sijoittui 1920-luvulle.
Ajan saatossa puolue on kyennyt eri hallituksissa edistämään tavoitteitaan monissa kysymyksissä tukiessaan vastapainoksi muita kulloistenkin hallitusten pyrkimyksiä.
Esimerkiksi pääministeri Petteri Orpon (kok) johtamassa hallituksessa RKP on vaa’ankieliasemassa: jos se lähtee tai laitetaan lähtemään, hallitus menettää eduskunnan enemmistön.
Tämä antaa puolueelle kokoaan suuremman vipuvarren, mitä Soini äimistelee kirjoituksessaan.
– Perustamani Perussuomalaiset on nyt saanut käytännön oppia koko hallituskauden ajan viiden prosentin puolueen grandiositeetista. Kun pöhkölle antaa pillin, se puhaltaa siihen niin kauan, että halkeaa.
Soini sanoo, että tiistaisen äänestyksen jälkeen RKP olisi pitänyt heittää hallituksesta ulos.
– Olisin Purrana sanonut, että tyhjää äänestävä eduskuntaryhmä on irtisanoutunut hallituksesta. Voitte jatkaa hallituksen tukipuolueena oppositiosta käsin asia kerallaan Ruotsin mallin mukaisesti kuin ruotsidemokraatit.
”Ei ollut sovitun mukaista”
Tiistain äänestyksessä oli kyse vasemmistoliiton esittämästä epäluottamuslauseesta.
Sen taustalla olivat Rydmanin kohutut päätökset Stea-avustuksista.
RKP:n puheenjohtaja Anders Adlercreutz kertoi tiistaina, että puolueessa katsotaan, että Rydmanin toiminta asiassa ei ole ollut sovitun mukaista.
– Tätä tulkitaan niin, että pidämme tapahtumaa vakavana. Pidämme vakavana sitä, että sovitussa ei pysytä. Emme kuitenkaan halua aiheuttaa tässä tämän suurempaa poliittista kriisiä, opetusministeri Adlercreutz kommentoi eduskunnassa tuoreeltaan äänestyksen jälkeen.
Viime viikolla Rydman ilmoitti kiristävänsä sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskriteerejä, mikä aiheutti eripuraa hallituksen sisällä.