Ulkoministeri Valtonen: Vielä ei ole aika neuvotella Venäjän kanssa
Suomessa presidentti Alexander Stubb on todennut, että Euroopan pitäisi avata yhteys Venäjään kahden kuukauden sisällä.
Ulkoministeri Elina Valtonen (kok.) katsoo, että vielä ei ole oikea hetki avata neuvotteluja Venäjän kanssa.
Valtosen mukaan eri pöydissä eurooppalaisten kumppaneiden kanssa on kuitenkin keskusteltu jo jonkin aikaa siitä, miten neuvotteluita tulisi jossain kohtaa aloittaa.
– On tärkeää sopia ensin siitä, mitkä meidän tavoitteemme ovat ja miten haluamme edetä. Tässä työssä on itse asiassa tultu jo kohtuullisen pitkälle, Valtonen sanoo Ylelle.
Asia puhutti myös viime viikolla EU-huippukokouksessa Brysselissä. Valtaosa EU-johtajista ei pidä ajankohtaisena avata neuvotteluja Venäjän kanssa, ei myöskään pääministeri Petteri Orpo (kok.).
Neuvotteluyhteyden avaamisen ajankohta riippuu Valtosen mukaan rintamatilanteesta ja ylipäätään Ukrainan tilanteesta, mutta ennen kaikkea Venäjän tosiasiallisesta halukkuudesta lähteä hakemaan rauhaa.
– Sellaisia merkkejä ei ole varsinaisesti nähty siitä huolimatta, että Venäjän tilanne on heikentynyt sekä sotilaallisesti että taloudellisesti tuntuvasti tämän vuoden aikana.
Valtonen uskoo, että Venäjältä alkaa löytyä neuvottelu- ja joustohalukkuutta ennemmin tai myöhemmin. Valtosen mukaan myös Yhdysvalloissa on havaittu Ukrainan vahvistunut asema.
Suomessa presidentti Alexander Stubb on todennut, että Euroopan pitäisi avata yhteys Venäjään kahden kuukauden sisällä.
Valtosen mukaan yksi paikka pohtia tilannetta laajemmin on Naton huippukokous Turkin Ankarassa heinäkuussa.
Valtonen Costan edustajan sooloilusta: En pidä kamalan raskauttavana
Brysselissä monia johtajia närkästytti se, että Eurooppa-neuvoston puheenjohtajan António Costan kabinetin edustaja oli ollut yhteydessä Venäjän presidentti Vladimir Putinin ulkopolitiikan edustajaan.
Osa johtajista oli sitä mieltä, ettei Costalla ollut tähän valtuuksia. Toisaalta Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja on EU:n keskeinen ääni. Useimmat saivat kuulla yhteydenotosta vasta jälkikäteen.
Valtonen ei pidä edustajan toimintaa ”kamalan raskauttavana”.
– Euroopan taholta on erilaisia virkatason tai diplomaattitason yhteyksiä ollut ennen tätäkin. Tässä oli Euroopan instituution edustaja, joka ikään kuin avustajatasolla tämän avauksen teki.
Valtosen mukaan on kuitenkin tärkeää, että asioita koordinoidaan ja niistä tiedetään etukäteen.
– Tärkeintä on, että kaikille jäsenmaille jaetaan tieto ja mielellään tosiaan etu- ja jälkikäteen.
Iran-neuvotteluista ei kannata odottaa nopeaa supervoittoa
Yhdysvaltain ja Iran ensimmäinen neuvottelukierros Sveitsissä päättyi varhain maanantaiaamuna. Yhdysvallat ja Iran sopivat askelmerkeistä lopullisen rauhansopimuksen saavuttamiseksi kahden kuukauden kuluessa.
Valtosen mukaan tärkeää on, että tulitauko on jokseenkin pitänyt.
– Ei pidä odottaa mitään muutaman vuorokauden neuvottelua, joissa tulisi jokin supervoitto. Saa nähdä, riittääkö 60 päivääkään laajemman sopimuksen aikaansaamiseen, mutta kaikki asiat, joissa päästään eteenpäin, ovat hyviä.
Valtonen sanoo, että olennaista on myös se, että Hormuzinsalmi pysyy auki ja avautuu kokonaan kaikelle liikenteelle.
– Vapaa merenkulku on aivan keskeinen maailmantalouden ja kansainvälisen oikeuden toteutumisen kannalta.