Venäläiset valittavat nyt somessa sodasta – katso video
Kokosimme videolle venäläisten somevalitusta sodasta. Ukrainalaiset kommentoivat avautumisia, ja se yllätti venäläiset.
Juttu tiivistettynä
KIOVA Polttoainepula, nousseet hinnat, ilmaiskujen pelko, sekaisin oleva lentoliikenne – venäläisillä riittää nyt huolia, joista valittaa sosiaalisessa mediassa. Näet valitusta yllä olevalla videolla.
– Mitä hyötyä Krimistä on, jos minnekään ei voi matkustaa, muuan venäläisnainen valittaa.
– Täällä Krimillä on äänekästä, pelottavaa, ahdistavaa, toteaa toinen.
– Internetiä ei ole, bensiiniä ei ole. Mitähän meillä on ohjelmassa seuraavaksi, kuka tietää? harmittelee muuan mies.
– Ilmahälytykset piinaavat meitä sekä yöllä että aamulla. Se on henkisesti todella raskasta. En voi käsittää, miksi meidän joukkomme eivät moukaroi sitä helvetin Kiovaa, toteaa Sevastopolissa Krimillä videollaan kulkeva nainen.
Merkittävää aineistoa
Venäläisten kirjoitukset eivät ole jääneet huomaamatta ukrainalaisilta. Videot ovat levinneet laajalti Ukrainassa ja ukrainalaisten medioiden verkkosivuilla. Sodassa olevien maiden välille näyttää kevään ja kesän aikana syntyneen somessa uusi rintama.
Venäläisten somesisältöjen kommentoinnista on tullut ukrainalaisille eräänlainen henkireikä.
Vihaisten kommenttien seassa on paljon ivallisia. Yleisin ivakommentti on tämä: ”Ukrainalaiset, eikö teitä hävetä kirjoittaa noin paljon ilkeitä kommentteja? En ehdi tykätä kaikista.”
Ukrainalaiset ”palauttavat” venäläisille nyt samaa Venäjän propagandasta tuttua retoriikkaa, jota venäläiset kirjoittivat ukrainalaisille täysimittaisen sodan alussa.
– Rauhoittukaa, olemme tulossa vapauttamaan teidät, ukrainalaiset ironisoivat.
Ukrainalaiset vääntävät pilkkaa myös Krimiin liittyvästä Venäjän propagandasta ja suuntaavat sen ahdinkoaan päivitteleville krimiläisille: ”Onko kiviä jo satanut taivaalta?”
Fraasi viittaa vuonna 2014 miehityksen jälkeen Krimille ilmestyneisiin Venäjän lipun väreissä olleisiin katujulisteisiin, joissa luki ”Mitä sitten, vaikka kiviä sataisi taivaalta? Olemme kotimaassamme!”
Ministeriö riensi avuksi
Moni venäläinen vaikuttaa elävän uutispimennossa. Jotkut ihmettelevät, mitä on tapahtunut. Toiset yllättyvät ukrainalaisten ilkeistä kommenteista.
– Luin tänään ukrainalaisten kommentit omaan postaukseeni, joka liittyi Krasnodariin. Voi hyvänen aika… miten epäinhimillisiä ihmiset voivatkaan olla. Ilkeitä. Peloissaan. Muuttuneita. Röyhkeitä, eräs käyttäjä kirjoitti Threadsiin sen jälkeen, kun Ukraina oli iskenyt Krasnodariin kesäkuun 11. päivänä.
Jotkut venäläiset somekäyttäjät sulkevat kommentointimahdollisuuden Ukrainasta tulevien viestien pelossa. Eräs käyttäjä keksi toisen ratkaisun ja kirjoitti postauksensa saatetekstiksi isoin kirjaimin ”UKRAINALAISILTA KOMMENTOINTI KIELLETTY.”
– Mitä te ylipäätään teette näillä alustoilla, jotka on teiltä kielletty?, ukrainalaiset ihmettelevät kommenteissa.
Venäjän sisäministeriö on havahtunut asiaan. Ministeriö suosittelee, että venäläiset muuttavat someprofiilinsa yksityisiksi eivätkä merkitse sijaintitietoja kuviin tai muihin julkaisuihin.
Ovatko venäläiset heränneet todellisuuteen?
Ukrainan säännölliset kaukoiskut Venäjän öljyinfrastruktuuriin ovat kevään ja kesän aikana sekoittaneet elämää Venäjällä monin tavoin. Kertooko venäläisten somevalitusten runsas määrä siitä, että he ovat vihdoinkin heränneet sotatodellisuuteen?
– Luulen, että kukaan ei valmistanut venäläisiä siihen, että sota etenisi näin laajasti Venäjälle ja että ukrainalaiset droonit ja ohjukset osuisivat öljynjalostamoihin ja sotatehtaisiin, sanoo ukrainalainen politiikan tutkija Oleksandr Musijenko.
Musijenko on Ukrainan asevoimien sotilas sekä Sotilas- ja oikeustutkimuskeskuksen johtaja. Hänellä on lähes puolen miljoonan tilaajan kanava Youtubessa.
Musijenkon mielestä Venäjällä on nähtävissä hämmennystä siitä, miksi sota on jatkunut näin kauan ilman saavutuksia. Protesteja hänen mukaansa on silti turha odottaa.
– Tässä ei ole vielä sellaista protestipotentiaalia, että ihmiset lähtisivät kaduille ilmaisemaan kantaansa lakoilla tai mielenosoituksilla Putinin linjaa vastaan. Niin kauan kuin protestiliikkeellä ei ole voimaa, vallanvaihdosta on vaikea saada aikaan.
Ette ole sotaa vastaan. Ette vain pidä siitä, että se on tullut teidän luoksenne.
Ukrainalaisen kommentti venäläiselle somessa
Venäläisten someavautumiset ovat usein tunteikkaita, mutta poliittisesti varovaisia. He eivät mainitse Putinia nimeltä eivätkä puhu sodasta edes sen propagandistisella nimityksellä ”sotilaallinen erikoisoperaatio”.
Eräs ukrainalainen kommentoi asiaa näin: ”Ette ole sotaa vastaan. Ette vain pidä siitä, että se on tullut teidän luoksenne.”
Musijenkon mukaan taustalla on Venäjän valtion propaganda, jonka seuraukset näkyvät nyt kristallinkirkkaina.
– Sananvapautta ei ole, ja yhteiskunnassa on vain vähän vaihtoehtoisia tiedonlähteitä. Viralliset äänitorvet ja kanavat internetiä myöten hallitsevat sisältöjä, joita Kreml ohjaa.