Raatin uimahallissa Oulussa on päässyt vuotamaan tuhansia litroja vettä rakennuksen kellariin.
Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Mikko Heikkilä kertoo, että hänen ymmärtääkseen vuoto syntyi altaan tyhjennyksen yhteydessä.
Pelastuslaitoksen kello 20.46 lähettämässä jatkotiedotteessa kerrottiin, että vettä oli päässyt vuotamaan kellariin arviolta 1 000–2 000 litraa.
Puoli yhdeltätoista sunnuntai-iltana palomestari Heikkilä kertoo, ettei vuotoa ole saatu tukittua, ja näin ollen kellariin vuotaneen veden määrä on kasvanut tiedotteessa kerrotusta. Veden aiheuttamat vahingot eivät kuitenkaan ole kasvaneet, sillä pelastuslaitos on jatkuvasti pumpannut kellaria tyhjäksi.
– Kymmenen senttiä siellä suurin piirtein on vettä. Ehkä se on pikkuisen vähentynyt tässä. Se tietysti vuotaa sinne koko ajan lisää, mutta sitä pumpataan sitä mukaa pois, Heikkilä kertoo.
Hän arvelee pumppauksen kestävän vielä muutaman tunnin ajan.
Heikkilän mukaan vahinkojen suuruutta päästään arvioimaan tarkemmin vasta sitten, kun kellari on saatu pumpattua tyhjäksi.
– Varmaan aika perinteinen vesivahinko. Vedet pois, kuivatus ja sitten kosteuskartoitukset siihen, palomestari arvelee.
Raatin uimahalli on suunnitellusti suljettuna maanantaista 29. kesäkuuta alkaen. Alkuperäisen aikataulun mukainen avaamispäivä on maanantai 10. elokuuta, mutta vesivahingon mahdolliset vaikutukset sulun kestoon jäävät nähtäviksi.