Putinin liittolaiselta uhopuhetta Suomesta: ”Voisimme tuhota puolet”
Venäjän duuman edustaja Aleksei Žuravljov sanoo, että Suomesta on tullut ”toinen Ukraina”, josta Venäjä voisi tuhota puolet halutessaan.
Žuravljov on Venäjän presidentti Vladimir Putinin liittolainen ja edustaa Rodina-puoluetta Venäjän parlamentin alahuoneen duumassa.
Sotaisista lausunnoistaan tunnettu Žuravljov sanoi, että Venäjä aikoo ”vahvistaa puolustustaan” Suomen vastaisella rajalla vastauksena uutisiin Tampereelle perustettavasta raskaiden raketinheitinjärjestelmien huolto- ja ylläpitokeskuksesta. Keskuksessa voidaan huoltaa yhdysvaltalaisen Lockheed Martinin MLRS (Multiple Launch Rocket System) -ammuntajärjestelmiä.
– He jatkavat tilanteen eskaloimista ja yrittävät kaikin keinoin suututtaa Venäjän. Emme tietenkään aio antaa periksi provokaatioille, mutta vahvistamme puolustustamme tällä varsin merkittävällä raja-alueella, Žuravljov Gazeta.Ru -sivuston haastattelussa.
– Vakuutan teille, että sinne on jo nyt keskitetty riittävästi sotakalustoa tuhoamaan puolet Suomesta.
Žuravljov haukkuu myös tasavallan presidentti Alexander Stubbia, joka ”osaa lähinnä syöttää golfpalloja” Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpille.
– Suomi on vähitellen muuttumassa toiseksi Ukrainaksi. Neutraalista ja meille varsin ystävällismielisestä maasta on muutamassa vuodessa muuttunut Naton-jäsen, joka kaiken lisäksi nostaa aika ajoin esiin kysymyksen ydinaseiden sijoittamisesta alueelleen.
Žuravljov toimii duuman puolustuskomitean varapuheenjohtajana.