Sunnuntaiaamuna Suviseuroilla herättiin ruokottomaan näkyyn.
Kauhavan lentokentän tummaa pintaa pilkutti päättymättömältä vaikuttanut paperi- ja pakkausroskan paljous.
Suviseurojen kenttätoimikunnan puheenjohtaja Jarkko Kivioja kertoo, että pääsääntöisesti roskat päätyvät jättitapahtumassa oikeisiin paikkoihin, mutta iltaisin jotain saattaa jäädä keskuskentälle.
– Siinäkin on yksi porukka, joka viimeistään aamulla kerää roskat pois ennen seurapäivän alkua, Kivioja sanoo.
Noin 80 000 ihmisen tapahtumasta roskaa syntyy väistämättä valtava määrä. Siisteydestä huolehtiminen on iso operaatio.
– Se työllistää ison porukan, koska roskaa vain tulee, kun kaikkia ruokapakkauksia, jäätelöpapereita, limpparipulloja ja muuta on niin paljon.
Iso operaatio
Kiviojan mukaan seura-alueella on 30 kierrätyspistettä, ja aluetta kiertää joka päivä 500 siivoojaa.
Heidän lisäksi pienetkin lapset suorastaan jonottavat päästäkseen osallistumaan siisteyden ylläpitoon.
– He käyvät keräämässä pienen pussillisen roskia kepillä ja saavat sitten palkaksi jäätelön. Siinä on koko päivän jono, että kuka pääsee keräämään.
Kiviojan mukaan talkoisiin saattaa osallistua jopa tuhat lasta päivässä. Kun kerääjiä on paljon ja yleisesti roskat päätyvät niille tarkoitettuihin paikkoihin, voi pussillisen löytäminen käydä työstä.
– Ei sieltä tahdo aina roskia löytyä, mutta kyllä he koko ajan etsivät.
Siivousurakkaan osallistuvien vanhempien lasten ja nuorten houkuttimena on myös mahdollisuus päästä mönkijän vetämän kärryn kyytiin lavalle, jolla roskia kuljetetaan.
Kiertävä jättitapahtuma
Suviseurat ovat vanhoillislestadiolaisten selkeä päätapahtuma.
Vuodesta 1906 järjestettyyn tapahtumaan on viime vuosina osallistunut vuosittain arvioiden mukaan yli 80 000 ihmistä.
Aikaisemmin järjestämispaikkakunnissa oli enemmän vaihtelua, mutta tällä vuosikymmenellä niin sanotuista peltoseuroista on luovuttu ja tapahtumat on järjestetty muutamilla lentokentillä.
Kauhavalla tämän kesän Suviseurat päättyvät maanantaina.
Jarkko Kiviojan mukaan sunnuntaina alkuillasta vain pieni osa seuraväestä oli lähtenyt kotimatkalle.
– Olisiko 5–10 prosenttia lähtenyt, ja illalla varmasti lähtee vielä jonkun verran lisää.
Suviseurojen paluuliikenne näkynee liikenteessä sunnuntain ja maanantain aikana etenkin Kauhavan lähettyvillä.