Pääuutiset

Suvivirsi-kiista paisuu: Espoo valmis oikeustaistoon

Suvivirsi-kiista paisuu: Espoo valmis oikeustaistoon

Espoon kaupunki on valmis oikeudenkäyntiin Suvivirsi-kiistassa. Asiasta kertoo Iltalehdelle Espoon kaupungin kasvun ja oppimisen toimialajohtaja Merja Narvo-Akkola.

Iltalehti kertoi torstaina, että espoolainen perheenisä Lauri Ojala on jättänyt kanteen Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuteen.

– Pyydän oikeutta vahvistamaan ja tuomitsemaan sen saman 750 euron syrjintähyvityksen käytännössä samoilla perusteilla kuin lautakuntakin vahvisti, Ojala kertoi.

Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta päätti aiemmin, että Espoon tulee maksaa hyvityksenä Ojalan lapselle 2 500 euroa ja Ojalalle 750 euroa. Syynä oli kappaleiden Varpunen jouluaamuna ja Suvivirsi esittäminen ilman etukäteisilmoitusta huoltajalle.

Espoo päätti hylätä korvausvaatimukset.

Kaupunki vastaa

Merja Narvo-Akkola kertoo, ettei Espoon kaupunki ole keskustellut yhdenvertaisuus ja tasa-arvolautakunnan tekemän päätöksen jälkeen Lauri Ojalan kanssa.

Hänen mukaansa Ojala on kuitenkin pidetty ajan tasalla kaupungin tekemistä päätöksistä.

– Hän on tehnyt asiasta kanteen käräjäoikeuteen, ja hänellä on oikeus siihen. Vastaamme asiaan omalta osaltamme, Narvo-Akkola kertoo.

– Oikeusprosessin aikana käsitellään myös mahdolliset sovittelumahdollisuudet, hän jatkaa.

Kaupungille syntyy kustannuksia, mikäli asia etenee täysimittaiseen käsittelyyn.

Narvo-Akkola kertoo, että asiaa valmistellaan virkamiestyönä.

– Kyllähän siihen työaikaa menee.

Tätä odotetaan

Espoon kaupunki on valittanut yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan päätöksistä Helsingin hallinto-oikeuteen.

Lautakunta katsoi Espoon syyllistyneen vuosien ajan oppilaan vakaumukseen perustuvaan syrjintään kevät- ja joulujuhlissa. Lisäksi se asetti Espoolle 10 000 euron uhkasakon.

Narvo-Akkola kertoo, että Espoo katsoo toimineensa perustuslakivaliokunnan ohjeiden mukaisesti.

– Oikeudelta haetaan näkökulmaa siihen, millä tavalla yleisistä juhlista pitää tiedottaa. Meillä on tästä eriävä näkemys kantelijan kanssa.

– Tämä on demokratiaa ja on hyvä, että asiaan saadaan selkeämmät linjaukset ja laintulkinnat.

Narvo-Akkolan mukaan Espoo on noudattanut jo vuosia Opetushallituksen ohjeita siitä, että kouluja ohjeistetaan tiedottamaan uskonnollisista elementeistä yhteisissä juhlissa.

– Olemme pyrkineet kovasti siihen, että ohjeistetaan kouluja tarkkaan.

Näin toimitaan Narvo-Akkolan mukaan Espoossa myös jatkossa, ellei oikeus linjaa toisin.

Olet saattanut jäädä paitsi