Espoon kaupunki on valmis oikeudenkäyntiin Suvivirsi-kiistassa. Asiasta kertoo Iltalehdelle Espoon kaupungin kasvun ja oppimisen toimialajohtaja Merja Narvo-Akkola.
Iltalehti kertoi torstaina, että espoolainen perheenisä Lauri Ojala on jättänyt kanteen Länsi-Uudenmaan käräjäoikeuteen.
– Pyydän oikeutta vahvistamaan ja tuomitsemaan sen saman 750 euron syrjintähyvityksen käytännössä samoilla perusteilla kuin lautakuntakin vahvisti, Ojala kertoi.
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta päätti aiemmin, että Espoon tulee maksaa hyvityksenä Ojalan lapselle 2 500 euroa ja Ojalalle 750 euroa. Syynä oli kappaleiden Varpunen jouluaamuna ja Suvivirsi esittäminen ilman etukäteisilmoitusta huoltajalle.
Espoo päätti hylätä korvausvaatimukset.
Kaupunki vastaa
Merja Narvo-Akkola kertoo, ettei Espoon kaupunki ole keskustellut yhdenvertaisuus ja tasa-arvolautakunnan tekemän päätöksen jälkeen Lauri Ojalan kanssa.
Hänen mukaansa Ojala on kuitenkin pidetty ajan tasalla kaupungin tekemistä päätöksistä.
– Hän on tehnyt asiasta kanteen käräjäoikeuteen, ja hänellä on oikeus siihen. Vastaamme asiaan omalta osaltamme, Narvo-Akkola kertoo.
– Oikeusprosessin aikana käsitellään myös mahdolliset sovittelumahdollisuudet, hän jatkaa.
Kaupungille syntyy kustannuksia, mikäli asia etenee täysimittaiseen käsittelyyn.
Narvo-Akkola kertoo, että asiaa valmistellaan virkamiestyönä.
– Kyllähän siihen työaikaa menee.
Tätä odotetaan
Espoon kaupunki on valittanut yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan päätöksistä Helsingin hallinto-oikeuteen.
Lautakunta katsoi Espoon syyllistyneen vuosien ajan oppilaan vakaumukseen perustuvaan syrjintään kevät- ja joulujuhlissa. Lisäksi se asetti Espoolle 10 000 euron uhkasakon.
Narvo-Akkola kertoo, että Espoo katsoo toimineensa perustuslakivaliokunnan ohjeiden mukaisesti.
– Oikeudelta haetaan näkökulmaa siihen, millä tavalla yleisistä juhlista pitää tiedottaa. Meillä on tästä eriävä näkemys kantelijan kanssa.
– Tämä on demokratiaa ja on hyvä, että asiaan saadaan selkeämmät linjaukset ja laintulkinnat.
Narvo-Akkolan mukaan Espoo on noudattanut jo vuosia Opetushallituksen ohjeita siitä, että kouluja ohjeistetaan tiedottamaan uskonnollisista elementeistä yhteisissä juhlissa.
– Olemme pyrkineet kovasti siihen, että ohjeistetaan kouluja tarkkaan.
Näin toimitaan Narvo-Akkolan mukaan Espoossa myös jatkossa, ellei oikeus linjaa toisin.