”21-vuotias suomalainen putosi hotellin neljännestä kerroksesta Thaimaassa”, Iltalehti uutisoi marraskuussa.
– Oon tietenkin sitä ajatellut, että on ollut kaikki enkelit omalla puolella, nyt 22-vuotias Vesa kertoo seitsemän kuukautta onnettomuuden jälkeen.
Hän tietää olevansa onnekas.
Juhannuksena Tikkurilassa kerrostalon parvekkeelta pudonnut mies putosi suunnilleen yhtä korkealta. Hänelläkin matkaa maahan oli neljän kerroksen verran. Hän ei kuitenkaan jäänyt eloon kertoakseen tapahtumista.
Ei muistikuvia
Vesa lähti marraskuun puolivälissä isänsä ja tämän kumppanin kanssa äkkilähdöllä Thaimaahan puolentoista viikon matkalle. Heidän kakkoskotinsa Udon Thanissa oli myynnissä, minkä takia he majoittuivat paikalliseen hotelliin.
Vesan huone sijaitsi hotellin neljännessä kerroksessa. Suomalaisittain katsoen huone oli oikeastaan viidennessä kerroksessa, sillä Suomessa pohjakerros lasketaan yleensä ensimmäiseksi kerrokseksi.
Saavuttuaan kaupunkiin Vesa lähti tutkimaan ympäristöä kuten kuka tahansa matkailija. Hän kertoo kierrelleensä kaduilla ja läheisessä kauppakeskuksessa, käyneensä välissä hotellihuoneessa ja liittyneensä sitten isänsä ja tämän kumppanin seuraan tien toisella puolella sijaitsevassa ravintolassa. Hän on selvästi käynyt läpi tapahtumia monesti, sillä tapahtumajärjestys on yhä kirkkaana mielessä.
– Menin takaisin hotellihuoneeseen. Mulla ei ole mitään muistikuvia siitä, että olisin mennyt nukkumaan, mutta uskotaan, että olen ollut nukkumassa, ennen kuin onnettomuus tapahtui.
Vesa löydettiin hotellihuoneen parvekkeen alapuolelta, hotellin aulan edestä noin puoli kaksitoista illalla.
– Mulla on ihan pimeä kohta siinä.
”Kävelin unissani”
Seuraavat muistikuvat ovat teho-osastolta muutaman päivän päästä.
Iltalehden näkemän poliisiraportin mukaan tutkinnassa tultiin siihen tulokseen, että Vesa oli mennyt huoneestaan parvekkeelle, jonka lattia oli askelman verran hotellihuoneen lattiaa alempana. Tämä tyhjään astuminen todennäköisesti horjautti hänet päin matalaa parvekkeen kaidetta.
Vesa kaatui kaiteen yli ja putosi maahan asti.
– Mulle kerrottiin myöhemmin, että valvontakameroiden perusteella ei epäillä rikosta. Mä itse epäilen, että kävelin unissani, Vesa sanoo.
Parvekkeen kaiteessa ei näkynyt vaurioita, eikä Vesan verestä löytynyt alkoholia. Poliisin mukaan ei myöskään ollut mitään viitteitä siitä, että joku olisi tönäissyt miestä, sillä hän oli huoneessa yksin.
Vaikka hän ei itse muista tapahtumia, Vesa oli vielä tajuissaan ambulanssin saapuessa.
Pitkä kuntoutuminen
Avomurtuma ja murtumia molemmissa jaloissa, murtunut leuka ja romahtanut keuhko. Aivotärähdys.
– Että loppujen lopuksi aika vähillä vammoilla selvisin.
Vesa oli vajaan viikon teho-osastolla paikallisessa sairaalassa, minkä jälkeen häntä pidettiin sairaalassa vielä toinen viikko. Sen jälkeen hän pääsi lepohoitoon. Suomeen-paluu kuitenkin viivästyi, ja reilun viikon matka venyi kolmen kuukauden mittaiseksi.
Onnettomuuden takia hän joutui jättäytymään rakennusalan opinnoista ja siirtymään uusien opintojen pariin.
– En mä ole kunnossa vieläkään. En voi mennä kokonaan kyykkyyn, kun jalat eivät vielä taivu, ja polvilla en todellakaan voi konttailla, Vesa kertoo kesäkuussa.
Ikänsä ja urheilutaustansa puolesta Vesalla on kuitenkin hyvät lähtökohdat kuntoutumiselle. Myös motivaatio on korkealla.
– Itsekin olen jalkapallovalmentaja, niin en voi jäädä paikoilleen. Että jotenkin pitää olla esimerkkinä.
Toki se, ettei hän itse ole voinut pelata jalkapalloa onnettomuuden jälkeen, on käynyt mielen päälle. Tässä vaiheessa kävely sujuu normaalisti, mutta vaativammat liikkeet ovat haastavia, sillä jalat eivät taivu kunnolla. Myöskään luottamus siihen, että jalat kantavat ja tekevät, mitä pitää, ei ole vielä täysin palautunut.
– Esimerkiksi rappusissa kävely ja sen ajattelu saattaa vähän ahdistaa välillä, mutta kyllä ne siitä aina menevät ohi.
Varovaisuutta
Vesa ei halua lähteä neuvomaan muita, mutta oma kokemus alleviivaa varovaisuuden tarvetta.
– Tämmöisenä juhannusaikanakin, ihmiset kun tykkäävät alkoholilla läträtä aika paljon, pitää vähän katsoa, missä liikkuu. Pitää olla varovainen parvekkeellakin.
Suomessa parvekkeet ovat kuitenkin varsin turvallisia verrattuna vaikkapa Thaimaan hotellien parvekkeisiin. Täällä myös reagoidaan ja pyritään parantamaan parveketurvallisuutta, kun onnettomuuksia tapahtuu. Udon Thanin hotellin parvekekaiteita ei ainakaan hotellia markkinoivien sivustojen kuvien perusteella ole korotettu tai muutoin muutettu onnettomuuden jälkeen.